Tränarstaben för J20 spikad
Publicerad: 2020-06-25
J20
Tränarstaben för Rögle J20 kommande säsong är spikad. Rögle BK har skrivit kontrakt med 43-årige Charlie Thermaenius, som de tre senaste säsongerna tränat division 1-laget Vallentuna, kommer tillsammans med Jonas Elofsson, som inleder sin tredje säsong i Rögle J20, att ansvara för klubbens äldsta juniorlag.

– Jag är väldigt glad över uppdraget och ser fram emot att få börja min tjänst. Det är en fantastisk möjlighet att få jobba i en grym miljö med riktigt bra förutsättningar och med unga talangfulla spelare som har ett rejält driv och som vill mycket varje dag, säger Charlie Thermaenius i en kommentar.
Charlie Thermaenius har en lång erfarenhet som tränare – på alla nivåer: från pojklag upp till seniorlag och hela spannet däremellan. Mestadels i Stockholmstrakten förutom en utflykt till HV71.
– Att få vara tränare på heltid och dessutom på högsta juniornivå är något jag alltid velat göra. Jag var nere och besökte föreningen och bekantade mig med omgivningen tidigare och blev väldigt förtjust i allt. Jag fick en väldigt bra känsla från alla jag träffade, det finns en stor öppenhet och prestigelöshet i organisationen som jag gillar, det är bra driv i föreningen som är mitt i en intressant resa, säger Charlie.
Hur beskriver du dig själv som tränare?
– Jag skulle säga att jag är ganska krävande. Jag kräver mycket av min omgivning men ännu mer av mig själv. Jag gillar att träna – men på rätt saker – och att utbilda spelarna på rätt sätt. Som J20-tränare handlar det om att utbilda och försöka slussa spelare vidare i karriären, får man in spelare i egna A-laget så har man lyckats, säger Charlie som börjar i Rögle BK den 1 augusti.

Charlie kommer att vara ansvarig tränare och kommer att ha Jonas Elofsson vid sin sida. 30-årige Jonas har varit ansvarig för J20 de två senaste säsongerna och går nu in på sin nionde säsong som tränare i Rögle BK för U16 eller juniorlag.
– Det känns bra att få förtroendet att få fortsätta, det visar att man gör något bra. Både jag och klubben har gjort en rejäl resa under de här åren och det har varit kul att få vara med, säger Jonas och fortsätter:
– Jag ser fram emot säsongen och den delvis nya rollen. Charlie kommer utifrån och jag tror jag kan lära mig en hel del av honom, sen ser jag det som ett nytt kapitel för mig där jag får jobba med lite nya saker som kommer att utveckla mig som tränare. Vi har ett spännande lag på gång, säger Jonas.

Förutom Charlie och Jonas så finns Johan Lundberg (Akademitränare också) med i tränarstaben runt J20 samt klubbens tekniktränare William Wallén och målvaktstränare Simon Nilsson.
Rune Johansson, sportchef för junior & ungdom är nöjd med att ha spikat J20:s tränarstab:
– Det har varit en lång och grundlig process och vi är väldigt nöjda med lösningen. Charlie har mycket erfarenhet på olika nivåer vilket är värdefullt, det är en driven tränare som är prestigelös och nyfiken. Charlie kommer att tillföra mycket till vår verksamhet. Han och Jonas kommer att komplettera varandra bra. Vi är glada att Jonas fortsätter i J20, han har en viktig roll med sin erfarenhet från alla år i Rögle och är duktig med att jobba individuellt och skapa relationer vilket han kan göra ännu mer nu i den här rollen, säger Rune.
J20 börjar preliminärt sitt seriespel i J20 superelit södra lördagden den 12 september borta mot Linköping. Första hemmamatchen är preliminärt fredag 18 september mot Örebro.