Visionen för Rögles nya sportutvecklare: "Arbeta oss upp mot SDHL"
Publicerad: 2022-06-13
Rögle BK:s satsning mot en elitverksamhet på damsidan börjar ta form. Och kraften bakom satsningen kommer bland annat att drivas av Nanna Holm Glaas som iklär sig rollen som sportutvecklare på damsidan.

I Herlevs kommun, nordväst om Köpenhamn, lades grunden för att Nanna Holm Glaas liv till stora delar skulle handla om ishockey.

– Min farfar var med och startade upp min moderklubb. Min pappa och farfar köpte mina första skridskor när jag var 2,5 år. Så på den vägen är det. Jag spelade med killar fram tills jag var 18 och kombinerade det med damhockeyn väldigt länge.

Men 2006 ville Nanna Holm Glaas ta ytterligare ett steg i sin hockeysatsning. Väskan packades för att testa lyckan på andra sidan sundet.

– Damlaget jag spelade i var jättebra men vi tränade bara två, tre gånger i veckan. Det var inte riktigt på den nivån jag ville ha det, så jag flyttade till Sverige för att fortsätta min satsning.

Satsningen på isen fortsatte fram till 2011 i klubbar som AIK och Segeltorps IF samt ett år på college.

– När jag flyttade tillbaka från college till Sverige igen studerade jag på GIH (Gymnastik- och idrottshögskolan) samtidigt som jag spelade i AIK. Sen blev jag NIU-ansvarig (nationell idrottsutbildning) i AIK och satt på allt ansvar för hockeygymnasiet för killar och tjejer, säger hon fortsätter:

– NIU-verksamheten började med 95-kullen, så jag var egentligen med och startade upp det. Sen tog jag så småningom över ansvaret gentemot skolan samtidigt som jag bland annat arbetade som fystränare för juniorlagen och damlaget.

Men Nanna kommer senast från en sexårsperiod i LInköpings HC.

– Där var jag målvaktstränare från u14 till J20 och även varit inne i damlaget som både fystränare och målvaktstränare.

Hur var du på isen när du spelade?

– Jag var väldigt tävlingsinriktad.

Kan du använda dig av det även nu?

– Ja, absolut. Det är ju ett driv man har inom sig för att få jobbet gjort.

Nu har vägarna lett ner till Ängelholm och Rögle där hon kommer ta sig an en helt nyskapad roll i klubben.

– Det ska bli jättespännande. Jag vill verkligen vara med och utveckla damhockeyn, för jag har hittills mest arbetat inom killhockeyn. Jag har varit med i damlag i omgångar för till exempel landslaget, i AIK och LHC. Nu har ju Ellinor (Rydell) gjort ett jättebra jobb med att starta upp en breddverksamhet, men att få starta upp och jobba mot elit ska bli jätteroligt. Även att försöka få igång gymnasieverksamhet för tjejerna.

Och att ishockey har betytt mycket för Nanna råder det inga tvivel om.

– Hockeyn spelar en jättestor roll i mitt liv. Jag satsade själv i ganska många år men har ju spelat mest i danska landslaget samt klubblag i Sverige och Danmark. Men min resa som ledare har ju varit minst lika rolig och det känns jätteroligt att få fortsätta den. Att hjälpa dem att nå den nivån som de själva vill nå, det är det som jag brinner för mest.

Vad är din vision med satsningen?

– Det är ju inte helt lätt att få NIU-licenserna, men att på sikt starta upp ett rent NIU för tjejer. Men till att börja med så hoppas jag att vi kan få igång ett lokalt hockeygymnasium så att vi kan ta vara på alla fina talanger vi har här och erbjuda dem en bra verksamhet att fortsätta sin hockey i. Det betyder både att få till ett hockeygymnasium samt att få till en dam-juniorlag. Att då kanske börja i division ett och sen arbeta oss upp mot SDHL på sikt.

Vad blir den största utmaningen?

– Det är att fortsätta Ellinors arbete som hon har gjort jättebra. Det är en jätterolig utmaning att försöka ta vara på allt det fina jobbet som har gjorts här. Att stoppa in alla duktiga talanger som finns och försöka få till en bra elitverksamhet för dem. Så fortsätta att jobba med breddverksamheten samtidigt som vi skapar en elitverksamhet.

Nanna Holm Glaas kommer påbörja sitt arbete hos Rögle i augusti.

Anton Toft