Calle Clang lånas ut till Kristianstad
Publicerad: 2020-04-17
Nyhet
Rögle BK:s stora målvaktslöfte, 17-årige juniorlandslagsmannen Calle Clang, lånas ut till allsvenska Kristianstad kommande säsong. ”Det ska bli jättekul, det känns som jag är redo att ta nästa kliv i min karriär”, säger Calle Clang.

Calle Clang är en av svensk ishockeys stora framtidsnamn på målvaktssidan. Röglespelaren, som fyller 18 senare i vår, har redan två hela säsonger bakom sig i J20 Superelit där han spelat 60 matcher för Rögle och är nu redo för att testa spel på seniornivå.
– Jag tycker jag bevisat att jag är redo. Det ska bli kul att få testa vingarna i allsvenskan. Jag spelade en träningsmatch för Kristianstad förra säsongen och känner en del folk i organisationen, säger Calle.
Calle kom till Rögle för tre år sedan från Olofström och har under åren i Rögle även etablerat sig i de olika ungdoms och juniorlandslagen. Den gångna säsongen var han högaktuell för spel i U18-VM för Sverige men mästerskapet ställdes in på grund av coronapandemin. Calle rankas även högt i kommande NHL-draft.
– Jag har märkt av ett ökat intresse för mig och har pratat med en hel del representanter från olika NHL-organisationer, säger Calle som har två år kvar på kontraktet med Rögle.
– Mitt stora mål är att få spela SHL-hockey för Rögle, det har varit mitt mål sen jag kom till Rögle. Jag tror att utlåningen är rätt väg för mig att gå för att nå det målet.

I Kristianstad kommer Calle att vara en av två målvakter i den allsvenska truppen. Calle kommer dessutom att kunna spela för Rögle under säsongen. Rögles målvaktstränare Magnus Wennström är mycket nöjd med låneavtalet med Kristianstad:
– Calle är en målvakt som vi tror mycket på och som vi ser spela hos oss i framtiden. Jag ser det som en bra möjlighet för Calle att komma in i seniorhockey på en bra nivå och samtidigt får Kristianstad en bra målvakt så det här är en bra lösning för alla tre parter. Calle är en explosivt agerande målvakt som läser spelet bra och älskar att tävla, säger Magnus Wennström.
Kristianstads sportchef och tränare, Mikael Gath:
– Vi är jätteglada att få in en så duktig målvakt i vår trupp. Jag är glad och tacksam över samarbetet med Rögle, det här är en bra lösning för alla.
Calle ska träna med Rögles A-lag under försäsongen och ansluter till Kristianstad den 1 augusti.