Säker Rögleseger i genrepet
Publicerad: 2015-09-11

Rögle vann genrepet mot SHL-kollegan Karlskrona på fredagskvällen när nya Lindab Arena invigdes. 1 793 åskådare såg en match som Rögle vann rättvist med 3-1 (0-0, 1-1, 2-0) och därmed har Rögle avslutat försäsongen med tre raka segrar.

- Det är alltid skönt med en vinst. Dessutom har vi bara släppt in tre mål på de fyra senaste matcherna, det är bra, sa Rögles tränare Magnus Bogren efter segern.

Det blev en mållös första period men det var Rögle som var laget som förde matchen.

I andra tog Rögle ledningen efter knappt sju minuter. Målskytt Jordan Smotherman som slog in en retur i power play bakom Karlskronas målvakt för dagen, Linus Fernström. Det var Smothermans femte mål på försäsongen och det toppar han den interna målligan på i Rögle under försäsongen.

Två minuter senare kvitterade Karlskrona, även här i power play. Rögle hade bud på ett ledningsmål i den här perioden, Taylor Matson bland annat var fri två gånger men båda gångerna läste Fernström hans dragning över till backhand.
- Jag sa till killarna att jag sparar målen till seriematcherna, sa Taylor Matson efteråt med ett leende.

Matson skulle dock få utdelning, i alla fall som framspelare till mål. Kedjan med Matson, Sebastian Wännström och David Åslin satte full fart i en spelvändning och Wännström avslutade snyggt under benskydden på Karlskronas målvakt på pass från Taylor Matson.
- Jag tänkte sätta den i bortre eftersom han skulle komma över till mig men jag fick vänta för länge innan jag kunde skjuta men det blev bra, sa Wännström som därmed gjort mål i de två senaste matcherna.

Kedjan med Matson som center var kanske Rögles bästa enhet den här kvällen, bra driv och hela tiden högt tempo i skridskoåkningen.
- Vi har bra självförtroende efter den här avslutningen av försäsongen, defensiven är bra. Släpper vi in mndre än ett mål per match så har vi stora chanser att vinna dem, sa Taylor Matson.

2-1 gjordes efter drygt fem minuter och en minut senare kom 3-1, ett mål som gjordes tack vare bra rörelse av hemmaspelarna i anfallszon. Man bytte positioner och släppte pucken snabbt till en fri medspelare. Siste man på pucken blev backen Dominik Granak efter snyggt pass av Daniel Sylwander.

Rögle hade bra kontroll på resten av matchen och även om man fick en utvisning i slutskedet och spelade 4 mot 6 så kunde inte Karlskrona komma närmare.
- Det var bra att få en bra start i nya Lindab Arena. Sen var det nyttigt att möta ett SHL-lag och få känna på hur det är, vi har bara mött Frölunda tidigare, sa Magnus Bogren.

Målvakten Oscar Dansk gjorde ännu en mycket bra match mellan stolparna i Röglemålet. Bland utespelarna fanns det många som gjorde starka insatser. Matson-kedjan är nämnd, Daniel Sylwander slet längs sargerna och i försvaret var alla mycket starka.

Träningsmatch, matchfakta:

Rögle-Karlskrona 3-1 (0-0, 1-1, 2-0)

Första perioden: -

Andra perioden: 1-0 (6.44) Jordan Smotherman (Patrick Cehlin/David Åslin) i spel 5 mot 4, 1-1 (8.56) Vjateslav Trukhno (Jimmy Andersson/Igor Matushkin) i spel 5 mot 4.

Tredje perioden: 2-1 (5.24) Sebastian Wännström (Taylor Matson/David Åslin), 3-1 (6.27) Dominik Granak (Daniel Sylwander).

Utv, Rögle: 7x2 min (Ludvig Rensfeldt 2, Kevin Marshall 2, Sebastian Wännström 2, Jens Hellgren 2, Jesper Williamsson 2+2, Viktor Lindgren 2, Almen Bibic 2).

Karlskrona: 7x2 min.

Skott: 26-38 (7-9, 15-13, 4-16)

Publik: 1 793 (i Lindab Arena)

Så spelade Rögle:

Målvakt: Oscar Dansk (Lars Volden).

Förstafemman: Ivan Baranka, Ludvig Claesson, Patrick Cehlin, Jesper Jensen, Jordan Smotherman.

Andrafemman: Dominik Granak, Jens Hellgren, Christopher Liljewall, Jack Connolly, Ludvig Rensfeldt.

Tredjefemman: Jesper Williamsson, Kevin Marshall, Sebastian Wännström, Taylor Matson, David Åslin.

Fjärde: Almen Bibic, Viktor Lindgren, Filip Karlsson, Daniel Sylwander.

Extra forward: Alex Aleardi.