Bokslutet klart - starkt ekonomiskt år för Rögle
Publicerad: 2019-06-07
Rögle BK
Om en vecka väntar årsmöte i Rögle Arenarestaurang och inför detta är Rögle BK:s bokslut för säsongen 2018/19 klart. VD Marcus Thuresson kommer då att presentera det bästa ekonomiska resultatet i föreningens historia. Omsättningen ökade med ca 3 miljoner kronor, till 127 miljoner och vinsten blev 3,4 miljoner kronor.

– Det var ett bra år, inte minst ekonomiskt. Vår omsättning fortsätter att öka och vi har även i år fått med oss resultatet som är det viktigaste. Vi behåller det starka stöd som vi har i regionen och det är glädjande, säger VD Marcus Thuresson i en kommentar och fortsätter:
– Vi jobbar hela tiden med att försöka bli bättre i det vi gör och skapa en härlig atmosfär i Catena Arena vilket bidrar. Det sportsliga är givetvis det stora fokuset men det är också viktigt att alla åskådare oavsett vart du är i arenan trivs, känner sig välkomna och vill komma tillbaka.

Omsättningsrekord och det bästa resultatet någonsin, 3,4 miljoner kronor!
– Vi hade ett bättre publiksnitt än budgeterat vilket givetvis bidrar till resultatet samtidigt som vi har lyckats hålla kostnaderna enligt plan.
Det egna kapitalet efter den gångna säsongen är nu drygt 7,7 miljoner kronor vilket är tillräckligt för att klara SHL:s krav på 5 miljoner per 190430. Egna kapitalkravet höjs succesivt och är nästa säsong 6 mkr för att vara 10 mkr år 2022.
– Vi jobbar med det som krav men har även en målsättning om att ligga ett år före SHL:s ekonomiskakrav vilket vi är.
Vad tycker du om den gångna säsongen, ekonomiskt och sportsligt?
– Bra. Vi hade en målsättning om topp 6 efter grundserien vilket vi inte nådde men det spelades slutspel i Ängelholm för första gången på 25 år. Vi är på rätt väg, både sportsligt och ekonomiskt och det tycker jag den gångna säsongen visar.

Under året investerades det i en ny, modern mediakub för att öka arenaupplevelsen för åskådarna, ett nytt och större gym samt nya loger i samband med ombyggnaden av tv-plattformen.
– Allt detta har mottagits positivt och ger oss bra förutsättningar framåt.
Att A-laget nådde slutspel för första gången på 25 år är såklart glädjande och viktigt och mycket i föreningen kretsar av naturliga skäl kring elitverksamheten. Men Marcus Thuresson vill även ta upp en del andra saker som man väljer att satsa på:
– För fjärde året i rad erbjuder vi gratis läxhjälp en gång i veckan till alla våra ungdomar som går på högstadiet, vi har anställt tränare till samtliga lag på ungdomssidan och för de som vill testa på ishockey i Tre Kronor hockeyskola har vi köpt in kompletta utrustningar som man får låna gratis några gånger först för att se om man vill fortsätta. Dessutom har vi i vinter fått igång flickhockey under Ellinor Rydells ledning vilket är glädjande, säger Marcus.

På torsdag, den 13 juni, stängs säsongen 18/19 officiellt i och med årsmötet. Samtidigt är vi redan en bit in på den nya. Och det är ett spännande lagbygge som är på gång där bland annat hemvändarna Niklas Hansson och Dennis Everberg återvänt till klubben.
– Det är kul att vi åter igen lyckas med att få tillbaka spelare som kommer från regionen och har utbildats i Rögle. Det är viktigt för oss och vi är väldigt glada över det lagbygge som vi har påbörjat. Vi har inför säsongen 9 stycken spelare i truppen som antingen har Rögle som moderklubb eller gått genom vårt juniorprogram och det skall vi vara stolta över.

Koncernen Rögle BK:s bokslut, nyckeltal:
Omsättning: 126,9 mkr (124,1 mkr 2017/18)
Resultat: 3 379 000 kr (263 000 kr 17/18)
Eget kapital: 7,7 mkr (4,3 mkr 17/18)

Rögle BK välkomnar medlemmar till årsmötet som hålls i Arenarestaurangen torsdag 13 juni kl 18:00. Bokslut och årsmöteshandlingar finns tillgängliga i Kundcenter, Catena Arena.