Stärkt samarbete - Joel Svensson lånas ut till HHC
Publicerad: 2018-05-17
Nyhet
Talangfulle juniormålvakten Joel Svensson, 19, har skrivit på ett nytt kontrakt med Rögle för kommande säsong. Samtidigt är det klart att han lånas ut till Helsingborgs HC i division 1 i vinter.

– Joel har gjort tre säsonger i Rögles juniorlag och nu har vi bedömt att för Joels egen utveckling är det bäst att han börjar spela seniorhockey. Tack vare vårt fina samarbete med Helsingborg så finns det en målvaktsplats för Joel i deras seniortrupp vilket vi är mycket glada över, säger Daniel Glimmenvall, sportchef för Rögles juniorer.

Joel Svensson är fostrad i Rögle och har spelat i klubben i hela sin karriär. Han går nu in i sitt sista år som junior. Förra säsongen var Joel uppe och tränade med klubbens A-lag i perioder och fick även byta om och vara back up-målvakt i några SHL-matcher.
– Vi tror Helsingborg är en bra nivå för Joel när han nu ska ta steget in i seniorvärlden. Helsingborg är ett ungt och talangfullt lag med en bra träningsmiljö. Vi ser bara positivt på samarbetet med HHC och det är kul att flera av våra juniorer kan ta klivet in i seniorhockeyn i Helsingborg som är nästintill hemmaplan.

Joel Svensson ser fram emot att ta klivet in i seniorvärlden via HHC:
– Det känns som en jättebra lösning för mig. Jag är sugen att testa på seniorhockey och kommer till ett hungrigt och ambitiöst lag med en bra träningskultur, säger Joel.

– Vi i Helsingborg är otroligt glada för den här möjligheten. Vi får en målvakt i Joel som tävlar varje dag och har höga ambitioner med sitt ishockeyspelande. Men vi ser det också som väldigt positivt då vi tar kliv närmre varandra samarbetsmässigt. Vår strävan och ambition är att vägen till HHC ska vara naturlig för Rögles juniorer om de vill ta steget ut i seniorhockeyn eller inte är redo för spel i Rögles A-lag, säger HHC:s tränare Tim Brithén.

I dagsläget så är förutom Joel Svensson, Casper Andersson, Adam Swärdh och Casper Åkesson klara för spel i Helsingborg till nästa säsong men det är inte helt omöjligt att det kommer att bli fler som tar klivet.