Zaar: "Kul att få vara kvar på resan"
Publicerad: 2020-09-17
Nyhet
Rögle BK förlänger kontraktet med sin bäste målskytt de två senaste säsongerna, Daniel Zaar, Den 26-årige ytterforwarden har skrivit på för två år till, över säsongen 2022-23, och därmed är ännu en viktig pusselbit i det framtida lagbygget på plats.

– Det känns jättebra. Kul att få vara med på resan vi bygger upp och jag ser verkligen fram emot att få vara kvar och vara en del av det, säger Daniel Zaar i en kommentar.
Daniel är fostrad i Jonstorp men kom till Rögle inför hockeygymnasiet. Han debuterade i Rögles A-lag redan 2012 i högsta serien som då hette Elitserien. Säsongen därpå var han ordinarie och svarade för imponerande 58 poäng på 68 tävlingsmatcher som sistaårsjunior. NHL-laget Columbus draftade Daniel och efter fyra säsonger utanför nordvästra Skåne, bland annat i Nordamerika, återvände Daniel till Rögle inför säsongen 18-19. På de två senaste säsongerna har Daniel gjort 30 mål och är lagets bäste målskytt och en av de stora profilerna i laget som i vinter ska försöka försvara sin tredje plats i grundserien från förra säsongen.
– Vi ska vinna. Det är därför vi spelar hockey. Jag tror alla i den här klubben strävar efter det. Det är det som är det roliga. Förr var det något man sa, men nu är det något man står för. Jag tror vi har goda möjligheter till det, säger Zaar.
Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd med kontraktsförlängningen:
– Varför vi skriver med honom är nog ganska uppenbart. Det är en toppspelare i ligan, han bidrar starkt i det offensiva spelet, han har rätt karaktär och han kommer från närområdet. Jag är väldigt glad att han skriver på för fler år, säger Chris Abbott.
Se vårt Grönt & Vitt-avsnitt där Daniel och Chris medverkar här

FAKTA/DANIEL ZAAR
Född: 24 april 1994 i Helsingborg
Längd/vikt: 182 cm/80 kg
Position: Ytterforward
Skjuter: Höger
Moderklubb: Jonstorp
Landskamper: 22 A, 24 J-landskamper
Draftad: I sjätte rundan 2012 (152:a totalt) av Columbus Blue Jackets
I Rögle: Sedan 2010, debut i A-laget 2012
Statistik i Rögle A-lag: 200 matcher, 136 poäng (55 mål+81 ass), 86 utv min, +29
Aktuell: Kontraktsförlängning med två år efter denna säsongen, till och med 2022-23.