Currans första var efterlängtat
Publicerad: 2018-10-20
Han värvades till Rögle inför säsongen som en tilltänkt poängstark back. Efter tre asssts så här långt gjorde äntligen kanadensaren Kodie Curran sitt första mål då Timrå besegrades med 3-1 inför 3 883 åskådare i Lindab Arena.

Precis som hela laget så har backen Kodie Curran haft en lite längre startsträcka under säsongsinledningen.
Efter två poängstarka säsonger bakom sig i lite lägre rankade ligor (Danamrk och Norge) har omställningen till SHL varit lite tuff.
– Ja, det har tagit lite längre tid att komma in i spelet här. Det är en betydligt bättre liga och man måste vara väldigt förberedd vid varje match och egentligen inför varje byte, säger Kodie Curran.
De senaste matcherna har han bildat backpar med lagkaptenen och landsmannen Craig Schira. Något som har underlättat ännu mer för honom.
– Det har definitivt gjort saker lättare för mig. Craig är etablerad i SHL och hans känns väldigt trygg att spela med. Vi är dessutom goda vänner utanför isen vilket också är en fördel, menar Curran.

Det var även Kodie Curran som visade vägen för Rögle med sitt första mål i Rögletröjan. Ett mål som betydde 1-0 och som kom efter endast drygt två minuters spel. Efter fint förarbete av Christopher Bengtsson och Nils Höglander kunde Curran trycka in ett slagskott i bortre krysset bakom en chanslös Niklas Svedberg i Timråkassen.
– Så klart kändes det riktigt härligt att se pucken gå in och jag skulle ljuga om jag sa att det inte var efterlängtat. Fast egentligen behövde jag inte göra så mycket mer än att trycka dit den efter mina lagkamraters fina framspelningar, förklarar han och fortsätter:
– När vi kämpar så hårt för varje mål som vi gör just nu så är det så klart en lättnad att vi får hål på dem så tidigt i matchen. Det är viktigt först och främst för laget. Att det var jag som gjorde det har egentligen mindre betydelse.

Efter Timrås reducering i tredje perioden blev det lite skärrat i Rögle och spelarna började fundera lite.
– Naturligtvis blir det så med tanke på vår säsongsinledning. Vi blir nog lite rädda att förlora men lyckligtvis gick det vägen och det var skönt att se Teds (Brithén) 3-1-mål i tom kasse. Matchen i stort tycker jag annars att vi dominerade från början och hade bra fart och kontroll men det är lätt att det blir som det blev i tredje när det utvecklade sig som det gjorde, avslutar en lättad Kodie Curran efter matchen.

Patric Andersson