Ljungman dubbel JVM-målskytt för Sverige
Publicerad: 2022-08-16
Daniel Ljungman gjorde två av målen för Sverige i 4-2-segern mot Tyskland i JVM i Kanada. Målen var Rögle-centerns första i turneringen. – Det är såklart jättekul. Det bygger upp självförtoendet lite, så det är bara roligt, säger Ljungman.

De svenska Juniorkronorna är klart för kvartsfinal och slutar på andra plats i sin grupp i JVM som spelas i Kanada. Det blev klart efter att tyskarna besegrats under den tidiga tisdagsmorgonen, svensk tid. 4-2-segern i Rogers Place, Edmonton grundlades bland annat genom två mål från Ljungman och 20 räddningar från Rögle-målvakten Calle Clang.

Ljungman, som skrev på ett tvåårskontrakt med Rögle i somras, hade inför matchen mot Tyskland inte riktigt fått offensiven att lossna. På de första tre matcherna hade det bara blivit en assist från hans klubba, men mot Tyskland kom målen. Det första var en riktig läckerbit när han på volley slog in pucken på en retur till 2-1. I den tredje perioden satte han 4-1 i powerplay, – Jag tycker att det gått helt okej, det kändes som att det var lite mer stabilt överlag idag och så var det roligt att få vara med och producera lite offensivt, säger Ljungman.

Ljungman har fått en stor roll i den svenska truppen och matchas i alla moment av förbundskapten Tomas Montén. 20-åringen, med Linköping som senaste klubbadress, spelar både i fem-mot-fem, i powerplay och i boxplay. Och så får han ta en hel del tekningar.

– Min roll är att vara lite av en allround-center, en tvåvägscenter som spelar stabilt över hela banan. Det är framför allt det jag försöker bidra med.

LETTLAND NÄSTA

Ljungman och Sverige kommer utnyttja tisdagen till att vila och förbereda sig för kvartsfinal på onsdag. I den väntar Lettland, som slutade trea i sin grupp, före både Tjeckien (4) och Slovakien (5).

– Det blir ingen lätt match. De har skrällt hittills så vi måste vara med från start och spela vårt spel. Då tror jag att det kommer gå bra, säger Ljungman.

Sverige inledde med segrar mot både Schweiz (3-2) och Österrike (6-0) innan det blev förlust mot USA (2-3. Ljungman menar att svenskarna har minst en växel till inför kvartsfinalen.

– Vårt spel har varit lite upp och ner, men vi går in till kvartsfinal med en positiv känsla. Så det känns ändå bra, avslutar han.

{!A}

Peter Ekholm