Nils: "En dröm som går i uppfyllelse"
Publicerad: 2020-04-30
Rögle BK
Dagen efter att Nils Höglander blivit NHL-spelare var han som vanligt på plats i Rögles gym för att köra ett försäsongspass. "Det känns jättebra, det är en dröm som går i uppfyllelse", säger han.

19-årige anfallaren Nils Höglander skrev på onsdagskvällen på ett treårskontrakt med NHL-klubben Vancouver Canucks. Efter två säsonger i Rögles grönvita dress är den spektakuläre och talangfulle anfallaren redo för nästa steg i sin karriär.
– Det känns spännande och inspirerande. Jag känner mig redo för det men sen gäller det att vara redo och ta chansen när man väl får den, säger han.
Nils kom till Rögle från AIK för två år sedan och har vuxit in i SHL-kostrymen på ett imponerande sätt. Han har dessutom vunnit utmärkelsen Årets mål två säsonger i rad efter sina Zorro-mål.
Han berättar själv hur viktig tiden i Rögle varit för hans utveckling:
– De här två åren har betytt mest för mig. Jag har utvecklats på alla plan, tränare och sportchef har hjälpt mig varje dag och betytt mycket. Sen har det varit fantastiskt roligt att spela i föreningen inför våra fantastiska fans, säger han.
Hur känns det att lämna laget och föreningen?
– Det är lite kluvna känslor. Det känns trist att lämna men kul att ta nästa steg.

Nils kommer att fortsätta träna med Rögle under hela försäsongen tills det blir dags för camper med Vancouver. När det blir vet han inte - osäkerheten kring NHL som ännu inte slutfört innevarande säsong är stor i dessa tider.
– Nej, man vet inget ännu. Så jag kommer att vara här och träna på under försäsongen tills dess att det blir dags för NHL-camperna, säger han.
Nils valdes i andra rundan förra sommaren - det innebär enligt gällande avtal att om Nils inte spelar i NHL så får inte Vancouver sätta han i AHL utan han ska då tillbaka till klubben han har kontrakt med, alltså Rögle i detta fallet. Något Nils är helt inställd på:
– Jag siktar så klart på att ta en plats i NHL. Men skulle det inte gå så kommer jag tillbaka till Rögle, säger han.