Drömstart bakom ny Rögleseger
Publicerad: 2021-04-13
Efter match
Alla förväntade sig ett desperat Frölunda som skulle gå ut hårt hemma i Scandinavium - men det var Rögle som gick på knock i den tredje kvartsfinalen. Rögle ryckte åt sig en 3-0-ledning efter drygt 13 minuters spel och kunde sen bevaka den ledningen och till sist vinna med 5-0 och ta tredje raka segern. Rögle är nu en vinst från att gå vidare till en historisk SM-semifinal.

Frölunda kom som väntat ut mer desperat än i de båda tidigare matcherna men man fick inte utdelning. Mn det fick Rögle. Man tog ledningen efter drygt fem minuter och efter 13 minuter hade Rögle en 3-0-ledning efter en riktig drömstart.

Målskyttar var i tur och ordning Mattias Sjögren, Olli Palola och Dennisd Everberg - alla tre gjorde därmed sina första mål i slutspelet. Och målen var ganska lika varandra, Sjögren och Everberg tryckte in returer från nära håll efter tunga skott från blå av Éric Gélinas. Palolas 2-0 var ett snabbt skott från nära håll i powerplay. Och där hade Gélinas ett finger med i spelet då hans tunga skott strax innan blockades av en hemmaspelare som inte kunde fortsätta mer i det bytet och gav Rögle extra ytor.

Rögle hade inga problem att avväpna hemmalaget, trots tre boxplay i andra periroden kunde Rögle utöka sin ledning till 4-0 (Adam Edström) och man vann skotten med 12-5.

I tredje perrioden handlade det mest om att bevaka ledningen och hjälkpa Christoffer Rifalk att hålla nollan - hans andra nolla i slutspelet. Matchen slutade 5-0 sedan Daniel Zaar gjort matchens sista mål i powerplay md en dryg minut kvar.

Rögle är nu en seger från att gå vidare till SM-semifinal och man har chansen att säkra det avancemanget redan under onsdagskvällen då lagen möts igen i Scandinavium för kvartsfinal 4.