1970-talet: Kärv ekonomi öppnade för egna produkter
Publicerad: 2022-05-31
Det var 1932 som allt började. Det var då Rögle Bandy Klubb officiellt bildades. Under hela 2022 kommer Rögle BK lyfta upp sin historia för att fira klubbens 90-årsjubileum. Vi gör det fram till den 18 december, datumet som den grönvita klubben grundades.

Efter framgångarna under 1960-talet blev 70-talet desto kämpigare för Rögle BK. ”Pollenkungen” och AB Cernelle fanns inte kvar, och efter en mindre lyckad satsning i början av decenniet tog ekonomin stryk.

I skymundan från stjärnvärvningar kunde Rögle etablera en bred ungdomsverksamhet som under 1970-talet skulle ge flera unga spelare chans till seniorspel. En av dem var Stefan Bergkvist, som tog klivet upp i A-laget 1974 och som sed mera blev lagkapten för de grönvita 1977-78.

– Det var kärvt med ekonomin efter ett antal värvningar, minns Bergkvist. Men intresset fanns kvar och vi hade ganska mycket folk på matcherna. Det fanns ett ingrott intresse.

Ekonomin påverkade de sportsliga resultaten. Rögle trillade ur näst högsta serien 70-71 men vann division 3 direkt och var tillbaka i tvåan. Till säsongen 1975-76 skulle Elitserien bildas som ensam liga med tio lag och under den skulle det bli fyra division 1-serier. För att ta sig dit hade Rögle behövt sluta i topp-6 under omläggningsåret, men Rögle hamnade på undre halvan och halkade ner i tredjeligan, division 2. 1976 var Rögles ekonomi körd i botten och en skuld på nära en halv miljon kronor var ett faktum. Att få in pengar på den tiden var svårt.

– Vi var nere och slog i golvet där. Sedan kom Björn Elvenes tillbaka igen och då började vi klättra i tabellen och systemet, minns Bergkvist.

Sven-Olov Brännström, som avled sommaren 2016, var lagkapten mellan 1969-75 och är den som innehaft kaptensbindeln längst i klubbens historia. ”Bränna” värvades ner under storhetstidens sista år och stannade kvar när många andra lämnade. Elvenes tog över ”C:et” när han kom tillbaka till klubben inför 1975-76. Elvenes är en av klubbens allra största profiler genom tiderna och värvades till Rögle BK redan under 60-talet. På grund av utlänningskvot så fick han lämna. ”Norges Tumba”, som han kallades, återvände till Rögle som spelare och blev tränare för A-laget säsongen 1976-77. Han ledde Rögle till två seriesegrar och kvalspel tre år i rad men lyckades inte lotsa klubben tillbaka i näst högsta serien. Det skulle ske först under 1980-talet.

– Det var också här som publiken började komma tillbaka ordentligt till arenan, berättar Bergkvist.

Björn Elvenes kom tillbaka till A-laget vid ett par tillfällen som assisterande tränare men det är på ungdomssidan som han kommer att bli mest ihågkommen som en mycket duktig och uppskattad ungdomstränare i föreningen fram till dess att han allt för tidigt gick bort, 44 år gammal, i augusti 1988.

Under 1970-talet kom som redan nämnt egenproducerade spelare fram och tog plats såsom målvakten Kenth ”Swiss” Svensson (totalt 17 säsonger i A-laget, klubbrekord), Jim Persson (sedermera Brithén), Bengt ”Bomben” Thelin, Kenth ”Sudden” Bengtsson och bröderna Peter och Tommy Pettersson. Det var ungdomarna som utgjorde kärnan i laget.

Noterbart är också att säsongen 78-79 debuterade en 16-årig talang i tröja nr 23. Hans namn var Jonas Bergquist och han skulle senare bli en av tidernas meste landslagsman. Jonas spelade bara en A-lagssäsong i Rögle innan han lämnade för Leksand men Jonas är för alltid förknippad med Rögle som sin moderklubb.

{!A}

I nästa del: 1980-talet.