Edström inledde vändningen
Publicerad: 2020-03-12
Efter match
Efter en medioker förstaperiod som förlorades med 0-2 kunde Rögle vända på steken och vinna med 5-2. Den som visade vägen med reduceringen till 1-2 var unge Adam Edström som därmed gjorde sitt fjärde mål för säsongen.

Rögle stod för en stark vändning i säsongens fjärde Skånederby och kunde vinna med 5-2 inför de tomma läktarna i Catena Arena. Vägvisaren och spelaren som fick igång lagets målskytte i matchen var unge forwarden Adam Edström som satte 1-2 tidigt i andra perioden.
– Vi hade bra snurr i deras zon och (Chris) DeSousa jobbade bra bakom deras mål. Sen fick (Mattias) Sjögren fram pucken till mig och jag bara tryckte in den. Skönt att vi fick hål på dem tidigt i andra efter en seg förstaperiod, förklarar Edström och utvecklar lite mer om lagets något svaga inledning i matchen:
– Det har hänt mycket sedan senaste matchen uppe i Stockholm i tisdags. Kanske hade vi svårt att samla våra tankar inför den här matchen trots att det var ett derby. Det var också självklart en skum känsla att spela utan publik. Fast härligt att vi lyckades vända och ta tre poäng.

I och med segern samt att många andra resultat gick Rögles väg så slutade Rögle på tredje plats i tabellen. Det är det bästa grundserieresultatet i klubbens historia och och säsongen får anses som en stor succé. Fast den kan få ett konstigt slut med tanke på de rådande omständigheterna just nu. Det är sagt att slutspelet ska börja 24 mars men det kan också ha varit säsongens sista match Adam Edström och Rögle spelade den här torsdagskvällen.
– Laget är absolut redo för slutspel och vi håller tummarna för att vi får spela vidare. Självklart förstår jag läget just nu men samtidigt så skulle det vara grymt jobbigt om det inte blir något slutspel. Jag tror nämligen att vi kan bli väldigt farliga där. Man har ju drömt om detta sedan man var liten grabb och det skulle onekligen kännas som att någon tar ifrån en upplevelsen om det slutspelet blir inställt. vi får helt enkelt se och vi är beredda på båda scenarion, säger Edström och kommenterar avslutningsvis också det faktum att det i ett slutspel i så fall är Djurgården som väntar:
– Det är ett bra lag men vi har visat att vi kan slå alla lag så jag tänker inte så mycket på vem vi får möta. Vi har bra statistik mot Djurgården som vi även har mot många andra av topplagen och det blir inspirerande i så fall.

Patric Andersson