Lesund: "Ska bli kul att möta norskt lag"
Publicerad: 2020-06-03
CHL
Norska grundserievinnaren Stavanger Oilers - det blir Rögles motståndare i första rundan av årets CHL-turnering. "Det blir kul, det är ett ganska bra och tufft lag", säger Rögles norske landslagsback Erlend Lesund efter lottningen. För lagkapten Sjögren blir det ett nytt land att spela hockey i.

Rögle har för första gången kvalificerat sig till Champions Hockey League efter att ha blivit trea i SHL. Årets turneringsupplägg har förändrats på grund av coronapandemin - istället för ett inledande gruppspel med start på försäsongen blir det en ren utslagsturnering från första omgången.
På onsdagskvällen lottades turneringen. Rögle var rankat bland de 16 främsta och lottades mot lagen rankade 17-32. Lottningen direkttsändes på nätet och det blev en lång väntan för Röglesupportrar innan man fick veta motståndare - som sista lag plockades Rögle upp ur urnan och i den andra låg norska Stavanger Oilers som blir motståndare.
– Det ären ganska bra lottning. Det är en fin stad och en fin arena att spela i. Det tar cirka åtta timmar med buss från Oslo, Stavanger ligger på västkusten. Det ska kul att komma dit och spela, jag har en hel del kompisar i staden, säger Erlend som vet en del om laget:
– De spelar i en liten rink och de spelar en rak och ganska tuff hockey, lite transatlantisk.
Stavanger vann den norska ligan och kvalificerade sig därmed till CHL. Det blir klubbens femte deltagande i CHL.

Det är bslutat att lag från den andra gruppen ska börja hemma om det är möjligt vilket innebär att Rögle troligen får starta borta med retur en vecka senare. Preliminära speldatum är 6 oktober med retur 13 oktober i Catena Arena. Notera att speldatumen inte är fastställda.
Rögle går in med ambitionen att vinna turneringen:
– Självklart, det finns inget annat. Kul med norskt motstånd, jag tror inte jag spelat i Norge tidigare, säger lagkapten Mattias Sjögren.
Rögles tränare Cam Abbott om lottningen:
– Det blir en bra utmaning för oss. De tillhör de bästa i Norge och kommer att ge allt mot oss. Jag ser verkligen fram emot matcherna i CHL mot Stavanger, säger Cam.
Vinner Rögle första omgången så väntarantingen tyskt eller schweiziskt motstånd i nästa omgång: segraren meellan Straubing Tigers-Genéve-Servette.