Lotta Vöcks Möller förstärker RögleAkademin
Publicerad: 2020-04-21
RögleAkademin
RögleAkademin förstärker sin organisation. Lotta Vöcks Möller, som bland annat utbildat alla ledare i Rögle BK i Barnkonventionen det senaste året, anställs på heltid från den 1 augusti 2020 i föreningen som rektor för RögleAkademin. Tillsammans med Rune Johansson får hon bland annat ansvaret med arbetet att uppfylla föreningens vision om att skapa Sveriges bästa miljö för barn och ungdomar.

– Jag ser uppdraget som en mycket spännande och rolig utmaning och jag vill gärna vara med i den förändring som föreningen nu genomgår, inte minst för att skapa Sveriges bästa arbetsmiljö för barn och unga. Det är en fråga som jag brinner för, säger Lotta Vöcks Möller.
Det blir ett välbekant ansikte som kliver in i ungdomsorganisationen. Under det senaste året har Lotta varit ansvarig för att utbilda alla ledare i föreningen i barnkonventionen, hjälpt till att implementera det i vår dagliga verksamhet samt varit delaktig i andra utvecklingsfrågor.
– Under det här året i föreningen har jag upplevt en stark vilja att fortsätta utvecklas i en positiv riktning och där är många spännande förändringar på gång. Jag har trivts väldigt bra här i Rögle och det finns ett oerhört starkt engagemang hos samtliga som jag möter i allt från ideella krafter i föräldrar, anställda ledare med sitt driv upp till sportchef och VD, säger Lotta.

Lotta har en lång och gedigen bakgrund med mycket värdefull erfarenhet från både skola och föreningslivet. Lotta har bland annat jobbat som idrottslärare i Ängelholms kommun i tio år men kommer nu närmast från en tjänst som barnrättsstrateg/strategisk utvecklare inom Elevhälsan på Skol- och fritidsförvaltningen och nu senast på Fritid Helsingborg.
– Jag tar med mig mycket från skolans värld, från mötet mellan människor och vikten av ett gott samarbete kring barnen. Det är så vi får alla att trivas, att utvecklas och ha roligt på sin fritidssysselsättning här i föreningen. Vikten av just förståelsen för varandra och ett samarbete i alla led kan inte nog understrykas, säger Lotta.
Lotta har även en lång bakgrund inom föreningslivet, dels som aktiv elitidrottare i friidrott (sprinter) och därefter under många år som ledarskapsutbildare, fystränare och på senare tid också som utbildare i barnkonventionen bland annat tillsammans med RF/Sisu:
– Jag har ett stort engagemang kring hur vi bemöter barn i såväl skola som förening och där kommer mina tidigare erfarenheter med barnkonventionen in som en viktig faktor. Vi kommer fortsätta arbetet med barnkonventionen i Rögle och det kommer också fortsatt spegla ledarskapet i föreningen. Samtliga ledare ska ha dessa utbildningar med sig och vi kommer uppdatera regelbundet och också utbilda vid nyanställningar.

Vilken roll får du i Rögle?
– Min roll blir främst att ha ett helhetsansvar för RögleAkademin och utvecklingsfrågor i densamma. Jag kommer även att arbeta med utvecklings- och kommunikationsfrågor i stort. Vi kommer att arbeta för att det ska finnas en ”väg in” i föreningen för en likvärdighet i bemötandet samt arbeta för en bra kommunikation och dialog, internt och inte minst externt med till exempel vårdnadshavare och skola.
Tillsammans med Rune Johansson, ny sportchef för junior- och ungdom, kommer Lotta att successivt ta över en del av Arne Nilssons arbetsuppgifter. Arne har jobbat i RögleAkademin i många år och kommer att gå i pension nästa år.
Du har själv varit friidrottare men har ingen egen erfarenhet som hockeyspelare. Behövs inte det?
– Min erfarenhet från idrotten kommer jag självklart att ha nytta av när jag nu ska arbeta i en organisation präglad av idrott. Men att jag inte är före detta hockeyspelare ser jag inte som något negativt, kanske kan min syn på idrotten ge mig ett utifrånperspektiv som jag kan få användning av i min nya roll i Rögle.

Vilka ämnen/uppgifter brinner du mest för?
– Jag brinner för såväl skolutveckling som föreningsutveckling. Det är också en av anledningarna till min goda bild av Rögle BK som visat vilja att utvecklas och i synnerhet då kring frågor för barnens bästa. Den tydliga visionen om att skapa en optimal arbetsmiljö för barn och unga är präglad av utveckling inom flera områden och jag hoppas att mina tidigare erfarenheter kan bidra i detta arbete.
Titeln rektor – har du den utbildningen?
– Nej, det har jag inte. Den titeln har inte föreningen valt efter min utbildning utan den ska spegla det helhetsuppdrag jag har kring all utbildning som barn och unga ska få i akademin.

Rögles klubbdirektör Daniel Koch är väldigt nöjd med rekryteringen av Lotta Vöcks Möller:
– I samband med att vi uppdaterade vår värdegrund i höstas satte vi en ambitiös vision om att skapa Sveriges bästa miljö för barn och ungdomar. Vi markerade också tydligt att vi vill ta ett ansvar för ungdomars utveckling både på och utanför isen. Därför känns det fantastiskt roligt att Lotta accepterat uppdraget att leda vår Akademi på den spännande resa vi har framför oss, säger Daniel Koch och fortsätter:
– Jag har varit enormt imponerad av Lottas arbete kring barnkonventionen under hösten och vintern. Hennes långa erfarenhet från skolans värld, föreningslivet och nu senast som barnrättsstrateg och strategisk utvecklare i Helsingborgs kommun kommer bli väldigt värdefull för oss.
Lotta Vöcks Möller börjar sin tjänst den 1 augusti 2020. Vill man komma i kontakt med henne innan dess så går det bra att skicka ett mejl till [email protected].