CHL skjuter upp premiären till 6 oktober
Publicerad: 2020-04-28
Nyhet
På grund av den rådande coronapandemin och osäkerheten kring den har CHL:s styrelse beslutat att skjuta upp premiären av årets turnering till den 6 oktober. Man förändrar också turneringen genom att stryka gruppspelet och istället köra en utslagsturnering direkt med hemma-borta-möten.

– Speciella tider kräver speciella åtgärder. Champions Hockey League är en eurpoeisk turnering med deltagare från 13 länder vilket betyder att vi är beroende av beslut från 13 olika regeringar. Våra deltagande lag måste kunna resa och vårt mål är att CHL-matcherna ska spelas med publik i arenorna. På grund av detta samt osäkerheten som råder på hela kontinenten tyckte vi det var viktigt att ta ett tidigt beslut istället för att tvingas agera akut närma in på premiären, säger CHL:s president Peter Zahner i ett pressmeddelande.

Rögle har för första gången kvalificerat sig för spel i CHL efter att ha blivit trea i SHL:s grundserie. Tanken var att CHL skulle inledas med ett gruppspel med start 3 september och fyra av sex gruppspelsmatcher skulle spelats innan SHL-premiären den 19 september.
– Det är tråkigt men förståeligt med tanke på hur läget är. Det är bra att få ett tidigt besked och vi ser fram emot att få tävla i CHL när det väl drar igång, säger Rögles sportchef Chris Abbott som nu får ändra om i försäsongsplaneringen.
– Vi får hitta några matcher till innan premiären, säger Chris Abbott.
På måndag den 4 maj startar försäljningen av säsongskort till kommande säsong. Här kommer första slutspelsmatchen hemma i CHL att ingå i Säsongskortet.
Läs CHL:s pressmeddelande här.