Pettersson draftad av Senators
Publicerad: 2022-07-08
Rögle-forwarden Oskar Pettersson blev under fredagen vald av Ottawa Senators i NHL-draften.

På fredagen fortsatte NHL-draften i Montreal med rundorna två till sju. I den tredje rundan valde Ottawa Senators forwarden Oskar Pettersson som nummer 72 i draften. Pettersson blev därmed andra Rögle-spelare att väljas efter att Marco Kasper valts av Detroit Red Wings som nummer 8 totalt i den första rundan.

– Jag är i chocktillstånd. Det är väldigt mycket att ta in. Jag trodde inte att jag skulle tingas så högt som jag gjorde. Så det är väldigt speciellt, säger Oskar Pettersson.

Pettersson satt hemma i Halmstad med familj och vänner och följde draften via TV.

– Fantastiskt kul och extra roligt att det är ett kanadensiskt lag. Jag hade en bra känsla för Ottawa inför draftad. De har haft många roliga, unga spelare de senaste åren som Tim Stützle och så vidare.

Pettersson gjorde 25 mål och totalt 36 poäng på 46 matcher med Rögles J20 förra säsongen. Han fick också vara med A-laget under säsongen och avslutade den med att vinna U18 VM-guld med Sverige.

Nästa vecka väntar development Camp för Pettersson som packar väskorna och åker till Ottawaw.

– Svenska scouten ringde ganska direkt efter jag blev vald och sedan fick jag snacka med deras reseplanerare. Jag ser väldigt mycket fram emot det.

Peter Ekholm