J20 tappade ledningen i ny målfest
Publicerad: 2019-08-28
Backahill Försäsongsturnering J20
J20 åkte på andra raka förlusten mot HV71 i Backahills Försäsongsturnering. Och precis som förra gången blev det en svängig och målrik historia. Rögle hade kommandot flera gånger i matchen i Catena Arena men det var gästerna som åkte hem med en 7-6-seger i bagaget.

– Det kan verka konstigt att jag säger att jag är ganska nöjd men det fanns en hel del positiva saker som vi tar med oss. Samtidigt så måste vi lära oss av misstagen, vi tappar fokus och är inte konsekventa i 60 minuter och då straffar det sig direkt, säger tränare Jonas Elofsson efter matchen.

Rögle inledde klart bäst och ryckte åt sig en 4-0-ledning i första perioden som dock krympte till 4-2 innan pausen. Hemmalaget hade ledningen med 5-4 inför tredje perioden och ökade på till 6-4 innan gästerna vände på matchen med tre raka mål.
– Vi började bra, hade en tydlig struktur och vågade spela vårt spel. Sen blev vi tyvärr bekväma, började tumma på detaljerna och jobbade inte färdigt. Vi lät HV få lite extra utrymme och det straffade sig, säger Jonas.

Jonas plockar fram en detalj i spelet som han är extra nöjd med:
– Vårt presspel högt upp i banan gav utdelning. Fyra av målen vi gör är resultatet av att vi vinner puck i anfallszon, spelar inom laget och driver på mål där vi tar kampen. Det glädjer mig, säger Jonas.
– Vi hade två nya spelare från J18, Oscar Johnsson och Samuel Karlsson, som klarade sig bra och visade att de är fysiskt redo.
Målen för Rögle gjordes av Samuel Johannesson 2, William Gustavsson, Calle Spaberg-Olsen, Benjamin Magnusson och Albin Blomberg.