Matchhjälten Zaar hyllar kollektivet
Publicerad: 2019-12-30
Efter match
Det var ett ställningskrig i drygt 50 minuter när Rögle och Djurgården drabbade samman i den sista matchen 2019. Då klev Rögles forward Daniel Zaar fram och avgjorde matchen med två mål.

Det var två skadedrabbade lag som ställdes mot varandra i Catena Arena årets nästsista kväll. Gästerna inledde bäst och hade också ledningen efter den första perioden med 0-1. Den andra perioden blev Rögles bästa för kvällen och man vann den med samma siffror. Drygt halvvägs in den tredje perioden tog Rögle ledningen för första gången i matchen och drygt fyra minuter senare utökade laget till 3-1. båda målen gjordes av lagets bäste målskytt specielle målskytt Daniel Zaar.
– Vid det första målet är vi uppställda i powerplay då Leon (Bristedt) skjuter. Dennis (Everberg) och Ted (Brithén) gör ett jättebra jobb framför mål där och returen går ut till mig vid ena stolpen. Det var bara att trycka in pucken i tom kasse, förklarar Daniel Zaar och fortsätter med 3-1-målet:
– Jag kommer fri med målvakten av nästan ingenting och kommer nära honom. Först skjuter jag men han räddar och sen vet jag egentligen inte hur pucken går in. Kanske att returen studsade på mig och in.

Segern var Rögles tredje raka och med tanke på den prekära situationen i laget med mycket skador och två spelare på JVM så är det en stark prestation Rögle har gjort under mellandagarna. Skönspelet kanske inte har funnits där men det spelar som bekant mindre roll hur segrarna tas.
– I kväll var det ett krig i 60 minuter kändes det som. Många i laget som saknar erfarenheten gör ett jävla jobb och lyfter sig av den ökade istiden, säger Zaar med beundran i rösten och fortsätter att hylla kollektivet:
– Otroligt starkt av oss att vi kan hantera skadesituationen på detta imponerande viset. Alla accepterar sina roller och framförallt de unga killarna. Det hjälper också att vi har ett tydligt spel som är enkelt att komma in i.

Daniel Zaars kedja var inblandade i alla Rögles mål den här kvällen. Sakta men säkert rullar kedjan som var så framgångsrik förra säsongen nu igång på allvar. Poängproduktionen ökar men rent spelmässigt tycker Daniel Zaar att det finns mer att hämta från trion.
– Visst börjar vi komma igång mer och mer men jag saknar fortfarande den där riktiga snurren i anfallszon som jag vet att vi kan ha. Fast det ska säkert komma med tiden, säger han och medger också slutligen att matchen kändes speciell redan från uppvärmningen egentligen:
– Det var känslosamt i kväll vilket märktes omgående. Det har ju som bekant hänt en del mellan de här lagen tidigare den här säsongen. Det var lite extra irriterat men vi hanterade det bra. Publiken eldade också på oss ordentligt i kväll och det kan också ha bidragit till att känslorna var extra laddade.

Patric Andersson