Marcus Thuresson lämnar som VD i Rögle BK
Publicerad: 2019-05-07
Rögle BK
Efter fyra år vid rodret ser Rögles VD Marcus Thuresson slutet på sin tid i SHL-klubben. Marcus har informerat Rögles styrelse om att han beslutat sig för att lämna VD-uppdraget i klubben. För att säkerställa klubbens fortsatta positiva utveckling har Marcus kommit överens med styrelsen om en kontrollerad exit vilket innebär att Marcus kommer att upprätthålla funktionen som VD tills rekryteringsprocessen har landat.

Marcus anställdes inför säsongen 2015/16 med en tydlig arbetsbeskrivning som handlade om att Rögle BK som förening skulle bli en stabil SHL-klubb på alla plan. Uppdraget uppskattades ta 3-5 år att genomföra.

”Marcus Thuresson har genom sitt starka engagemang, sitt ledarskap och inte minst goda kunskaper om både elitidrott och affärsvärlden fört Rögle vidare i planen på att etablera klubben på kartan som en stabil och välmående SHL-klubb. Under hans ledning har en stark och mycket kompetent organisation på alla plan byggts upp som gör att vi ser på framtiden med tillförsikt”, säger Rögles styrelseordförande Håkan Eriksson.
”Vi är oerhört tacksamma för det arbete Marcus lagt ner i Rögle BK. Vi är också glada över att nått en överenskommelse med Marcus som innebär att han stannar kvar under en övergångsperiod vilket underlättar väldigt mycket för Rögle BK. Nu ser vi med tillförsikt fram emot en rekryteringsprocess för att hitta Rögles nya VD som ska ta oss till nästa nivå.”, fortsätter Håkan Eriksson.

Marcus Thuresson om sitt beslut:
”Jag har haft fyra fantastiska år i Rögle som VD. Ibland känner man att det är dags att göra något nytt och dit har jag kommit. Tanken när jag började var tre till fem år vilket är för mig en lagom tid att få göra de förändringar som styrelse och jag beslutat om och nu är jag inne på mitt femte år.”
”Jobbet är otroligt kul och inspirerande men det har också varit en tuff resa i vissa perioder. VD-jobbet innebär 24/7 i stort sett hela året och jag har även under denna period pendlat mellan Skanör och Ängelholm.”
Vad skall du göra härnäst?
”Jag skall vara kvar operativt i Rögle så länge som det behövs under tiden en ny VD rekryteras och det får ta den tid det tar. Jag ställer upp så länge som det önskas från Rögles styrelse.”

Styrelsen har påbörjat rekryteringsprocessen för att hitta en ny VD i Rögle BK.