Rögle avslutade med ny seger
Publicerad: 2015-09-06

Rögle avslutade försäsongslägret i Schweiz på bästa sätt. På söndagen tog man andra raka segern genom att slå Langnau med 2-1 (1-1, 0-0, 1-0) efter ett mycket sällsynt segermål. ”Det gäller att hitta sätt att vinna matcherna på”, säger den överraskade segerskytten, backen Almen Bibic.

Rögle lämnade Schweiz och årets försäsongsläger Resurs Bank Camp med en bra känsla. Man vann de två sista matcherna på lägret, 4-0 på Ambri-Piotta i lördags följdes upp med 2-1 mot Langnau på söndagen. På de tre sista matcherna släppte Rögle in sammanlagt två mål.

Söndagens avslutningsmatch mot NLA-nykomlingen Langnau blev kanske inte en av de bästa matcherna i Schweiz men Rögle var det klart bättre laget och borde ha avgjort den redan i andra perioden.

Rögle skapade mängder med chanser, inte minst i andra perioden. Man vann bland annat skotten i matchen med 38-18.

1-1 stod sig tills det återstod fem minuter kvar av matchen innan Rögles segermål kom, på ett överraskande och sällsynt sätt. Det var en avvaktande Rögleutvisning på backen Almen Bibic. Langnau tog ut målvakten, Almen stressade den puckförande hemmaspelaren som spelade hemåt. Men där fanns ingen back och istället gled pucken över hela banan och in i det tomma Langnau-målet.

Samtidigt som Almen Bibic satte sig i utvisningsbåset blev han krediterad för Rögles 2-1.
- Lite märklig situation. Vi borde avgjort matchen tidigare men det gäller att hitta sätt att vinna matcherna, sa Almen Bibic med ett brett  leende.

Det var annars Langnau som tog ledningen i matchen efter knappt sex minuters spel i power play genom Kevin Clark.

Sebastian Wännström tryckte in kvitteringspucken från nära håll efter drygt halva perioden. Målet blev en biljett in i matchen för Rögle som även borde tagit ledningen. Både Christopher Liljewall och Jordan Smotherman hade utmärkta chanser från nära håll.

Andra perioden blev förryckt av utvisningar, båda lagen hade vardera fem utvisningar.

Rögle fortsatte att skapa chanser. Wännström och Smotherman träffade målramen, Wännström borde fått straff när han blev neddragen helt fri och vid ett annat tillfälle så gjorde hemmamålvakten två jätteräddningar på en styrning och en backhand från nära håll från Smothermans klubba. Rögleanfallaren åkte fram och klappade om motståndarmålvakten.
- Jag var bara tvungen att gratulera honom till räddningarna, sa Smotherman.

Rögle fick till sist in segermålet på ett något udda sätt men vann rättvist.

Sebastian Wännström gjorde en ny pigg match och var inblandad i mycket:
- Det känns bättre och bättre. Jag var involverad i mycket och jag vill bidra i offensiven, sa Sebastian Wännström.
- Vi borde avgjort matchen redan i andra perioden med tanke på alla chanser vi skapade. Vi gav oss aldrig och det är ett positivt tecken, fortsatte Wännström.

Centern Jack Connolly utgick efter halva matchen efter att ha fått en puck i pannan. Han blödde rejält men det var ingen fara.

Oscar Dansk gjorde en ny stabil insats i målet, defensiven var åter bra och framåt skapades det en hel del men effektiviteten borde varit högre.
- Det finns många bra saker vi tar med oss hem. Det har varit ett bra läger. Vi har nu en och en halv vecka fram till premiären, då ska vi gnugga på vissa saker och vara redo till premiären mot Frölunda, sa en nöjd Rögletränare Anders Eldebrink.

Röglespelarna kommer hem måndag och får ledigt tisdag. På fredag genrepar man hemma mot en annan nykomling, Karlskrona. Matchen spelas i nya Lindab Arena.

Fakta/Resurs Bank Camp 2015, träningsmatch

Langnau-Rögle 1-2 (1-1, 0-0, 0-1)

Första perioden: 1-0 (5.55) Kevin Clark i spel 5 mot 4, 1-1 (11.29) Sebastian Wännström (Almen Bibic/Taylor Matson).

Andra perioden:

Tredje perioden: 1-2 (15.10) Almen Bibic.

Utv, Langnau: 9x2 min.

Rögle: 7x2 min (Kevin Marshall 2+2 min, Almen Bibic 2+2, Daniel Sylwander 2, Sebastian Wännström 2, Ludvig Rensfeldt 2).

Skott: 18-38.

Så spelade Rögle

Målvakt: Oscar Dansk (Lars Volden).

Förstafemman: Ivan Baranka, Ludvig Claesson, Christopher Liljewall, Jack Connolly, Ludvig Rensfeldt.

Andra femman: Dominik Granak, Jens Hellgren, Alex Aleardi, Jesper Jensen, Jordan Smotherman.

Tredje femman: Jesper Williamsson, Kevin Marshall, David Åslin, Taylor Matson, Sebastian Wännström.

Fjärde formation: Almen Bibic, Daniel Sylwander, Filip Karlsson, Viktor Lindgren.

Extra spelare: Rasmus Bengtsson, Kelsey Tessier.

Vilade: Alen Bibic, Emil Kristensen, Patrick Cehlin, Erik Santesson, Ludvig Elvenes.