Framtidsnamn klar för Rögle
Publicerad: 2015-09-05

Rögle har gjort klart med en av landets största talanger. 17-årige anfallaren Alexander Nylander har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle och lånas ut till Mississauga Steelheads i den kanadensiska juniorligan OHL den kommande säsongen.

Juniorlandslagsspelaren Alexander Nylander rankas som landets bäste spelare i sin årskull (född 1998). Den högerfattade anfallaren tillhör numera Rögle efter att ha signerat ett tvåårskontrakt med den skånska SHL-nykomlingen.
- Det är en riktigt bra spelare vi skrivit kontrakt med. Han är mycket spelskicklig och teknisk men även en bra lagspelare, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

Alexander Nylander har de senaste säsongerna spelat juniorhockey i först Södertälje och förra säsongen i AIK och producerat mycket poäng, både i klubblag och juniorlandslag. Under förra säsongen debuterade han även i allsvenskan för AIK. Det blev tre matcher i grundserien och fyra i kvalserien.

Alexander har att brås på, pappa är NHL-veteranen Michael Nylander och storebror heter William, båda spelade för Rögle för två säsonger sedan.
- Alexander Nylander var bäste svenske spelare i det svenska U18-landslaget som spelade Ivan Hlinka-turneringen i Tjeckien i augusti. Han kommer att gå högt i nästa sommars NHL-draft. Det är ett riktigt framtidsnamn vi säkrat upp, säger Anders ”Masken” Carlsson.

Den nye Röglespelaren kommer i vinter att lånas ut till det kanadensiska juniorlaget Mississauga Steelheads i Ontario Hockey League.

Rögle har tidigare i sommar skrivit kontrakt med ett annat stort juniorlöfte i svensk hockey, den 18-årige anfallaren Robin Kovacs som är utlånad till allsvenska AIK. Kovacs är namngiven junior och kan kallas hem till Rögle när som helst under säsongen, även efter 15 februari.

Fakta/Alexander Nylander

Född: 2 mars 1998 i Calgary, Kanada

Spelar: Forward.

Skjuter: Höger.

Längd: 183 cm.

Vikt: 78 kg.

Karriär: Har spelat i U16, U17 och U18-landslagen. Förra säsongen: 17 landskamper (U17) och gjorde där 4 mål och 6 assist, totalt 10 poäng.  Gjorde 15 poäng på sju J18-matcher för AIK, 40 poäng (varav 15 mål) på 42 J20-matcher för AIK.

I år sex poäng (2+4) på 5 U18-landskamper.

Aktuell: Har skrivit tvåårskontrakt med Rögle, lånas ut i vinter till Mississauga Steelheads i kanadensiska juniorligan OHL.