Biels power play fällde Rögle
Publicerad: 2015-09-02

Ett högeffektivt power play sänkte Rögle i träningsmatchen mot schweiziska NLA-laget Biel i den tredje matchen på Resurs Bank Camp. På sex numerära överlägen gjorde Biel fem mål och vann med 7-2 (2-0, 2-1, 3-1).

Tredje matchen av sex på årets försäsongsläger i Schweiz slutade i en klar förlust mot Biel i en match som spelades på sportcentret i Zuchwil där Rögle har sin bas.

Efteråt konstaterade Rögletränaren Anders Eldebrink att den stora skillnaden var lagens spel i numerära över- och underlägen samt effektiviteten överlag. - Deras power play var bra. Vi släpper bara in ett mål i 5 mot 5 vilket är bra men det räcker inte när de var så effektiva i spelet med en man mer, sa Eldebrink.

Biel, med svenskduon Pär Arlbrandt och Niklas Olausson, var som sagt skoningslöst i power play. Under matchens första 33 minuter fick Biel chans när en Röglespelare satt utvisad, lika många gånger hamnade pucken i kassen bakom Lars Volden i Röglemålet. Svenskduon i Biel var inblandad i de flesta av målen.

Målen var en kombination av bra spel av schweizarna samtidigt som Rögle ine var tillräckligt rejält framför egna målet.

Även Rögle hade chanser i numerärt överläge, bland annat två gånger 5 mot 3 men utan resultat. Rögle skapade flera fina chanser att komma in i matchen under första perioden, Kelsey Tessier och Viktor Lindgren hade de allra bästa, men man fick gå till pausvila efter första med ett 0-2-underläge. - Effektiviteten var inte bra. Dessutom måste vi lära oss att inte bli så frustrerade när vi hamnar i underläge, sa Anders Eldebrink.

När Biel gjorde 3-0 tog Rögle time out och mitt i perioden reducerade Jordan Smotherman i power play och gav visst hopp. Men det släcktes vid nästa Rögleutvisning då hemmalaget gjorde 4-1.

Hoppet släcktes definitivt i början av sista när Pär Arlbrandt gjorde 5-1 på en snabb omställning, matchens enda mål i spel 5 mot 5. Biel-backen Tim Stapleton fick matchstraff efter att ha huggt ner Röglejunioren Erik Santesson efter en avblåsning. Christopher Liljewall missade en straff under det fem minuter långa numerära övertaget och istället gjorde Biel 6-1 med en man mindre.

Ludvig Rensfeldt gjorde Rögles andra mål i slutskedet.

Största glädjeämnet den här kvällen var juniorkedjan med Filip Karlsson, Erik Santesson och Ludvig Elvenes som visade prov på bra attityd och förla ofta spelet i offensiv zon och skapade tryck. - Vi tränar på torsdag och det finns saker att jobba på. Sen avslutar vi med tre matcher och då är det läge för spelarna att studsa tillbaka och visa upp sig, avslutade Anders Eldebrink.

Fakta/Resurs Bank Camp 2015

TRÄNINGSMATCH: Biel-Rögle 7-2 (2-0, 2-1, 3-1)

Första perioden: 1-0 (5.56) Niklas Olausson i spel 5 mot 4, 2-0 (17.53) Daniel Steiner, i spel 5 mot 4.

Andra perioden: 3-0 (7.29) Anthony Huguenin, i spel 5 mot 4, 3-1 (9.18) Jordan Smotherman (Jesper Jensen/Viktor Lindgren) i spel 5 mot 4, 4-1 (13.21) Dave Sutter, i spel 5 mot 4.

Tredje perioden: 5-1 (4.18) Pär Arlbrandt, 6-1 (10.50) Gaetan Haas, i spel 4 mot 5, 6-2 (16.27) Ludvig Rensfeldt (Christopher Liljewall/Jack Connolly) i spel 5 mot 4, 7-2 (18.47) Ahren Spylo, i spel 5 mot 4.

Utv, Biel: 8x2 min, 1x5 min (matchstraff).

Rögle: 7x2 min (Alex Aleardi 2+2+2 min, Jack Connolly 2+2, Alen Bibic 2, lagstraff 2).

Skott: 26-36

Så spelade Rögle:

Målvakt: Lars Volden (Oscar Dansk).

Förstafemman: Dominik Granak, Rasmus Bengtsson, Patrick Cehlin, Jesper Jensen, Jordan Smotherman.

Andra femman: Emil Kristensen, Ivan Baranka, Christopher Liljewall, Jack Connolly, Ludvig Rensfeldt.

Tredje femman: Almen Bibic, Jens Hellgren, Daniel Sylwander, Kelsey Tessier, Viktor Lindgren.

Fjärde femman: Kevin Marshall, Alen Bibic, Erik Santesson, Filip Karlsson, Ludvig Elvenes.

Extra forward: Alex Aleardi.

Vilade: Jesper Williamsson, Ludvig Claesson, David Åslin, Taylor Matson, Sebastian Wännström.