Rögle vände och vann i genrepet
Publicerad: 2019-09-10
Efter match
Rögle visade prov på fin karaktär när man vände och vann i genrepet borta mot Växjö. Underläge 0-3 efter halva matchen vändes till seger med 5-4 i förlängning där Ted Brithén visade vägen med ett äkta hat trick i tredje perioden.

Fyra dagar före SHL-premiären möttes Växjö och Rögle i ett genrep i Vida Arena. I Rögle stod anfallstrion Mattias Sjögren, Dennis Everberg och Leon Bristedt över - istället fick vi bland annat se en 17-årig norsk anfallstalang göra debut i Rögle. Calle Spaberg Olsen fick spela i en kedja med Ted Brithén och Daniel Zaar och den norske talangen klarade av debuten bra. Han svarade för flera fina prestationer.
Vi fick se en första period utan mycket intensitet där hemmalaget gjorde enda målet efter knappt fem minuters spel.

Växjö gick upp till en 3-0-ledning under första halvan av andra efter två raka powerplay-mål av Richard Gynge. Rögle ryckte upp sig spelmässigt och kunde välförtjänt reducera. Även detta i numerärt överläge där Anton Bengtsson styrde in Kodie Currans hårda pass.
Rögle och framförallt Ted Brithén tog med sig den goda känslan in i tredje. På 14 minuter vände Rögle 1-3 till ledning 4-3. Alla tre målen gjordes av Ted Brithén som är Rögles ohotade poängkung den här försäsongen. På sex matcher har Ted svarat för fyra mål och åtta assist, totalt tolv poäng.
I spel fem mot tre kvitterade hemmalaget med drygt två minuter kvar och matchen gick till förlängning. Där avgjorde Rögle, backen Éric Gélinas, satte 5-4 med ett välplacerat skott 1:35 in på förlängningen.

Nu väntar tre dagar med förberedelser innan premiärlördagen. För Rögles del handlar det om hemmamatch i Catena Arena mot HV71 kl 18:00.