Tung förlust - men Tjärnqvist ger inte upp
Publicerad: 2019-12-01
J18/J20
J18 föll i den viktiga streckmatchen borta mot HV71. En olycklig tio minuters period i andra där HV71 gjorde fyra raka mål förstörde Rögles segerchanser. Hemmalaget vann till sist med 7-3 - men tränare Mathias Tjärnqvist hoppas fortfarande nå allsvenskan.

– Jag tycker vi gör en bra match i 45-50 min. Klart vi som lag är besvikna men som läget är så hoppar vi upp på hästen i morgon igen och ser fram emot torsdagen match mot Linköping, säger Mathias.
Det är jämnt och spännande i striden om de sista allsvenska platserna i J18 Elit södra. Tre lag (Rögle, HV och Karlskrona) slåss om den femte och sista platsen till allsvenskan. Det återstår två omgångar och det skiljer två poäng mellan HV (femma) och Rögle (sjua).
Efter en mållös första period tog Rögle ledningen i andra genom Douglas Andersson. Men HV vände på steken med fyra raka mål på mindre än elva minuter. Rögle gjorde ett bra försök i tredje att komma ikapp men lyckades inte. Rögles målskyttar i tredje var Samuel Karlsson och Alexander Gunnarsson.
På torsdag har Rögle bortamatch mot tabelltvåan Linköping samtidigt som de båda andra konkurrenterna om allsvenska platsen, Karlskrona och HV, möts. Rögle avslutar sen hemma mot Karlskrona på söndag.
– Vi har fortfarande chansen trots förlusten i dag, säger Mathias.

J20 spelade samtidigt på hemmais mot serieledande Linköping i en match som inte betydde något för något av lagen. Rögle ställde endast upp med tre femmor eftersom man prioriterade spel i J18 för några spelare.
Rögle gjorde ändå en stark insats. Underläge 0-3 efter drygt tio minuter vändes till en 4-3-ledning med 14 minuter kvar av matchen. Men Linköping svarade och avgjorde matchen med två mål sista tio. Rögles mål gjordes av Samuel Johannesson 2, Kevin Wennström och Isak Renemark.