Bondesson uttagen i J20-landslaget
Publicerad: 2019-06-25
Rögle BK
Rögles backlöfte Jakob Bondesson, 19, blev på tisdagen uttagen i det svenska juniorlandslaget som åker till Plymouth, USA, i nästa månad för spel i bland annat en turnering. Landslagssamlingen är den första i förberedelserna till säsongens JVM.

– Alltid kul att bli uttagen och en bra start på issäsongen för mig. JVM hade varit en dröm att få spela men jag inser att det kommer att bli tufft att ta en plats i VM-laget, säger Jakob efter att ha fått beskedet om uttagningen.
Truppen till träningslägret och turneringen i USA (21 juli-5 augusti) togs ut förra veckan. Jakobs namn var inte med då.
– Jag var reserv och nu har det kommit ett återbud och då gick budet till mig. Kul att mitt namn finns med i de här sammanhangen.

Jakob noterades för 15 macher i SHL förra säsongen och kom över 100 spelade minuter och belönades med ett tvåårskontrakt med A-laget efteråt. Han blev även uttagen i U19-landslaget i februari men skadades redan i första landskampen mot Tjeckien.
– Jag gick sönder i tredje perioden. Tråkigt men det är sådant som händer. Jag känner inget av skadan nu.
Jakob rankas som ett av framtidsnamnen i truppen och tränar hårt för att ta en plats i vinter.
– Jag försöker bygga muskler den här försäsongen, det har varit tungt men känns bra. Mitt mål i vinter är att spela SHL-hockey för Rögle och sen är JVM-spel ett annat mål i vinter, berättar han.
Det har varit en intensiv vår för Tyringe-sonen (kom till Rögle 2015) där han tagit studenten och dessutom tagit grönt kort i golf.
– Det är kul med golf men jag behöver utvecklas mer där. Lite mycket skog och vatten än så länge för min del, säger han och skrattar.
Vad gäller försäsongsträningen så tränar laget gemensamt den här veckan - sen väntar fyra veckor ledigt innan återsamling den 29 juli.
Jakob kommer att ha kortare ledighet eftersom landslaget, där även anfallaren Nils Höglander är uttagen, samlas redan den 21 juli.