Välkommen Mats - ska leda vårt hållbarhetsarbete
Publicerad: 2018-06-15
Grönvit Hållbarhet
Grönvit Hållbarhet har gjort sin första värvning. Mats Ridderborg anställs som projektledare för Rögle BK:s hållbarhetsarbete med start 1 augusti – en tjänst som gjorts möjlig tack vare det beviljade anslaget från Stiftelsen Gripen.

– Det ska bli fantastiskt roligt och spännande att börja arbeta för Rögle BK och inte minst med fokus på hållbarhetsarbetet. När jag fick höra att Rögle, tillsammans med NSR som kunskapspartner, gick ut med Grönvit Hållbarhet så kändes det både modernt och viktigt, säger Mats Ridderborg.

Mats Ridderborg kommer från Anticimex i Helsingborg där han jobbat som företagsförsäljare. Efter sommaren, den 1 augusti, byter han till i Rögle BK där han främst kommer att jobba med fokus på våra hållbarhetsfrågor.
– Vi är väldigt nöjda med att ha rekryterat Mats till oss. Han passar verkligen in på den profil vi satt upp för att ta Grönvit Hållbarhet vidare, säger Marcus Thuresson, VD i Rögle BK.
– Mats kommer bland annat att ha ansvar för vårt miljönätverk och utöka det, säkerställa att vårt hållbarhetsarbete efterlevs vilket bland annat innebär att all personal samt alla våra hockeyspelande ungdomar varje år utbildas i källsortering och sophantering genom NSR. Vi utreder även möjligheten att starta ett förskoleklassprojekt tillsammans med Öresundskraft och NSR där vi vill utbilda planetskötare, säger Marcus Thuresson, VD i Rögle BK.

Mats Ridderborg bor i Östra Ljungby och har varit grönvit supporter sedan barnsben.
– Att nu få vara med och bidra och utveckla klubben framåt ska bli riktigt roligt och inspirerande.
– När det gäller mitt uppdrag som projektledare för Grönvit Hållbarhet är min ambition att vi ska jobba med många parallella projekt bredvid varandra som värnar om en hållbar miljö. Vi ska tidigt i åldrarna engagera våra ungdomar och visa att små miljö val kan ha en stor påverkan i det långa loppet. Vi ser att många företag redan visat intresse och anslutit sig för att stötta projektet men vi behöver såklart många fler som vill bidra, säger han.

Rekryteringen av Mats Ridderborg som projektledare har gjorts möjlig tack vare ett beviljat anslag från Stiftelsen Gripen.
Grönvit Hållbarhet är ett långsiktigt hållbarhetsarbete som Rögle BK har startat i samarbete med NSR som kunskapspartner.
Avsikten med arbetet är att skapa kunskap och medvetenhet om hur vi ska få mer hållbarhet i samhället med fokus på vår viktigaste framtidsfråga, miljön.
Bland annat ska klubbens ungdomar i NSR:s regi att utbildas till hållbarhetsambassadörer och få kunskap om miljöpåverkan och hur man kan leva mer hållbart.
Målet med arbetet är att Rögle BK och nätverket av ungdomar, föräldrar, ledare, anställda samt företag ska bli goda förebilder även i miljösammanhang i den här regionen.