Craig Schira återvänder till Rögle
Publicerad: 2019-05-13
Lagbygget 19/20
Han var en av Rögles defensiva nyckelpjäser de senaste två åren. Nu är det klart att kanadensiske backen Craig Schira återvänder till Rögle. 31-årige Schira har skrivit på ett nytt tvåårskontrakt och ansluter till laget i månadsskiftet september-oktober.

– Vi är väldigt glada och stolta att kunna berätta att Craig Schira har skrivit på kontrakt för de två kommande säsongerna. Craig är en nyckelspelare för oss på den resa vi gör för att bli ett topplag i SHL, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Efter den snöpliga förlusten i åttondelsfinalen mot HV71 i mars åkte lagkapten Craig Schira hem till Kanada tillsammans med sin familj för att i lugn och ro fundera över framtiden.
Efter sju år i Europa varav de två senaste i Rögle var det dags att lyssna av vad alla tyckte och tänkte.
– Det var ett stort beslut som skulle fattas, vi väntar vårt tredje barn senare i sommar. Vi kände att vi behövde åka hem och landa och i familjen diskutera vår framtid. Vi har stortrivts i Ängelholm och Rögle och när intresset var ömsesidigt så var det inget svårt beslut att fatta. Det finns en grym potential i föreningen och laget. Jag är gärna med på den kommande resan, det ser riktigt spännande ut, säger Craig Schira.

Craig har sen han kom från Luleå varit en av Rögles ledande spelare, en allround försvarare som använts i alla olika spelformer. Förra säsongen var Craig lagkapten.
– I Craig vet vi exakt vad vi får vilket är en stor uppsida. Han är oerhört professionell och kommer alltid till rinken redo att göra sitt bästa för laget. Han är en allsidig försvarare som är stark defensiv, en fysisk spelartyp och som även bidrar i offensiven och är en ledare, på och utanför isen, säger Chris Abbott.

Fakta/Craig Schira
Född: 21 april 1988 i Saskatoon, Kanada.
Längd/vikt: 182 cm/89 kg. Moderklubb: Spiritwood MHA.
Skjuter: Höger.
Position: Back.
I Rögle: Två säsonger, kom från Luleå inför 17/18. Statistik (i Rögle): 95 matcher, 42 poäng (6+36), 40 utv min, -2.
Karriär i korthet: Stor talang som junior där han spelade VM för Kanada både U17 och U18. Gjorde tre säsonger som proffs i AHL (vann Calder Cup 10/11 med Binghamton Senators) innan han valde att åka till Europa. Inledde med en säsong i Norge, därefter två i finska ligan och därefter SHL i fyra säsonger (Luleå och Rögle).
Aktuell: Har skrivit ett tvåårskontrakt med Rögle BK, till och med säsongen 20/21.