Starkt Rögle slog Bern
Publicerad: 2015-08-29

Rögle studsade tillbaka direkt efter förlusten mot Kloten i fredags och slog Bern på lördagen. Segern stannade vid 4-2 (2-0, 1-0, 1-2) sedan det schweiziska domarteamet gett Bern en biljett in i matchen i slutminuterna.

Rögle tog en tung seger i träningsmötet mot schweiziska NLA-laget Bern på lördagskvällen. Rögle var det bättre laget under i stort sett hela matchen och var på väg mot en solklar seger. Men det schweiziska domarteamet ordnade lite spänning i slutminuterna så Bern kunde reducera två gånger om i power play.

- Det var riktigt stabilt fram till utvisningarna i slutet. Vi gör en jättebra match, framför allt defensivt. De skapade inte mycket chanser och de chanser de fick tog Oscar Dansk. Framåt fortsätter vi skapa, är assisterande tränaren Mikael Gaths analys efter matchen.

Rögle var på väg mot en klar seger och första nollan men hemmalaget fick chans i power play efter märkliga domslut och reducerade två gånger om innan Patrick Cehlin slog in 4-2 med bara tiondelar kvar.
- Det hade såklart varit fint att vinna enkelt och hålla nollan. Samtidigt är det bra att få träna på att reda ut de här situationerna när vi hamnar under press, vi krigade oss till segern i slutminuterna, säger Gath.

Båda lagen hade spelat match på fredagen, Rögle föll mot Kloten medan Bern slog finska IFK i CHL efter straffar.

Rögle tog tag i taktpinnen direkt, man startade lika bra som mot Kloten. Fast skillnaden var att man satte sina chanser den här gången. Jordan Smotherman stänkte in 1-0 efter drygt tre minuter spel, precis när Rögle blivit fulltaligt efter en utvisning.

2-0 efter 10.07 gjorde Alex Aleardi, hans första mål i Rögletröjan. I andra perioden böljade spelet fram och tillbaka, det blev långa spelsekvenser utan avbrott. Men det var Rögle som gjorde 3-0 efter 15 minuters spel, Alex Aleardi lyfte påpassligt in en retur.

Efter målet dominerade Rögle rejält och borde gjort fler mål. Alex Aleardi var riktigt het och kunde blivit tremålsskytt efter ett snyggt sologenombrott.
- Alex Aleardi gjorde en riktigt bra match, inte bara för målen. Han och Viktor Lindgren gör ett grymt jobb i box play, säger Mikael Gath.

I sista perioden hade Rögle koll på matchen fram tills slutminuterna. Bern reducerade i power play med fem minuter kvar och satte 2-3 i spel 6 mot 3 en minut kvar.  Rögle redde ut stormen och Patrick Cehlin satte 4-2 i tom bur.

Alla i Rögle var bra men målvakten Oscar Dansk, backparet Jesper Williamsson och Kevin Marshall och Alex Aleardi stack ut.

Nu väntar tre dagar med träning innan nästa match i Schweiz, mot Biel onsdag kväll.

RESURS BANK CAMP 2015

Fakta/SC Bern-Rögle 2-4 (0-2, 0-1, 2-1)

Första perioden: 0-1 (3.06) Jordan Smotherman (Almen Bibic), 0-2 (10.07) Alex Aleardi (Kevin Marshall).

Andra perioden: 0-3 (14.59) Alex Aleardi (Taylor Matson/Viktor Lindgren).

Tredje perioden: 1-3 (14.39) Alain Berger, i spel 5 mot 4, 2-3 (19.00) Pascal Berger, i spel 6 mot 3, 2-4 (20.00) Patrick Cehlin (Jordan Smotherman) i tom bur.

Utvisningar, SC Bern: 2x2 min.

Rögle:  7x2 min (David Åslin 2, Jesper Williamsson 2, Patrick Cehlin 2, Ludvig Claesson 2, Dominik Granak 2, Jens Hellgren 2, Ivan Baranka 2).

Skott: ej tillgängligt.

Publik: 800 (i Bern).

Så spelade Rögle:

Målvakt: Oscar Dansk (Lars Volden).

Förstafemman: Dominik Granak, Jens Hellgren, Patrick Cehlin, Jesper Jensen, Jordan Smotherman.

Andra femman: Ludvig Claesson, Ivan Baranka, Christopher Liljewall, Jack Connolly, David Åslin.

Tredje femman: Kevin Marshall, Jesper Williamsson, Alex Aleardi, Taylor Matson, Viktor Lindgren.

Fjärde femman: Almen Bibic, Rasmus Bengtsson, Kelsey Tessier, Filip Karlsson, Sebastian Wännström.

Extra forward: Erik Santesson.

Vilade: Alen Bibic, Emil Kristensen, Ludvig Elvenes, Ludvig Rensfeldt, Ludvig Elvenes och Daniel Sylwander.