Ineffektivt Rögle föll i Schweiz
Publicerad: 2015-08-28

Ineffektiviteten och för många utvisningar – det var det som fällde Rögle i första matchen på Resurs Bank Camp i Schweiz. Ligalaget Kloten Flyers vann träningsmatchen med 4-1 (1-0, 1-1, 2-0).

Det var blandade känslor i Röglelägret efter fredagskvällens förlustmatch mot Kloten i schweiziska byn Reinach.

- Kloten är ett bra lag men spelmässigt var vi det bättre laget, vi skapade många bra chanser men var inte tillräckligt effektiva. Vi hade tillräckligt med chanser för att vinna matchen, säger Rögles tränare Anders Eldebrink.

I den lilla byn Reinach med cirka 7 000 invånare inledde Rögle matchspelet under Resurs Bank Camp 2015. 356 åskådare kom till matchen som spelades i en gammal ishall på ortens sportcentrum. Ett sportcentrum som för övrigt ägs av en matchens linjemän.

I Rögle debuterade tre stabila backar: slovakerna Dominik Granak och Ivan Baranka samt kanadensaren Kevin Marshall. Alla tre visade att de blir en tillgång i vinter.

Defensiven var stabil och rejäl och samtidigt skapade Rögle mängder med snabba omställningar. Problemet var att i Klotens mål stod en gammal Röglebekant, Martin Gerber, som svarade för en riktigt bra match mot sin gamla klubb.
- Vi har ju tre-fyra frilägen minst samt ett par i ribban. Våra omställningar gav oss flera bra lägen, håller Anders Eldebrink med om.

Det blev en fartfylld och intensiv start på matchen. Rögle började bäst och hade flera möjligheter att ta ledningen de första tio minuterna. Sebastian Wännström två gånger och Patrick Cehlin bland annat. Istället tog Kloten ledningen, en kalldusch för Rögle.

Kvitteringen kom i början av andra. I spel 4 mot 4 sågade sig Jordan Smotherman och Jesper Jensen (bästa enhet offensivt) genom Klotens försvar i hög fart och Jensen tryckte in 1-1-pucken från nära håll.

Stora delar av mellanperioden blev förryckt på rund av utvisningar. Rögle redde ut 44 sekunder i spel 3 mot 5 men strax efter att Rögle fått ut en spelare från utvisningsbåset tog Kloten ledningen. I början av tredje gjorde Michael Liniger 3-1 (hans andra för kvällen) och med fem minuter kvar avgjordes matchen definitivt när Victor Stancescu gjorde 4-1 i power play.

Totalt tog det ojämna schweiziska domarteamet tio tvåminutare på Röglespelare vilket gjorde att Rögles spel blev rejält förryckt. Även Rögle fick power play men fick inte alls till det den här kvällen.
- Jag tycker att våra tre nya backar gjorde bra ifrån sig. Jesper Jensen och Jordan Smotherman var bäst offensivt och även David Åslin såg pigg ut, säger Anders Eldebrink.

Redan på lördag kväll (kl 17) spelar Rögle igen. Nu mot Bern. Hur det laget ska formeras bestäms inte förrän efter lördagens träning.

FAKTA/Resurs Bank Camp, träningsmatch i Reinach Schweiz

Kloten Flyers-Rögle 4-1 (1-0, 1-1, 2-0)

Första perioden: 1-0 (10.28) Michael Liniger.

Andra perioden: 1-1 (3.38) Jesper Jensen (Jordan Smotherman) i spel 4 mot 4, 2-1 (6.11) Matthias Bieber, i spel 5 mot 4.

Tredje perioden: 3-1 (7.47) Michael Liniger, 4-1 (15.12) Victor Stancescu, i spel 5 mot 4.

Utvisningar, Kloten: 6x2 min

Rögle: 10x2 min, 1x10 (Daniel Sylwander 2+2+2 min, David Åslin 2+2, Kevin Marshall 2, Jordan Smotherman 2, Taylor Matson 2, Ivan Baranka 2, Alex Aleardi 2+10).

Skott: 30-19.

Publik: 356 (i Reinach).

Så spelade Rögle:

Målvakt: Lars Volden (Oscar Dansk).

Förstafemman: Ludvig Claesson, Ivan Baranka, Ludvig Rensfeldt, Jack Connolly, David Åslin.

Andra: Dominik Granak, Jens Hellgren, Patrick Cehlin, Jesper Jensen, Jordan Smotherman.

Tredje: Kevin Marshall, Jesper Williamsson, Alex Aleardi, Taylor Matson, Daniel Sylwander.

Fjärde: Alen Bibic, Emil Kristensen, Ludvig Elvenes, Filip Karlsson, Sebastian Wännström.

Vilar: Almen Bibic, Rasmus Bengtsson, Kelsey Tessier, Viktor Lindgren, Erik Santesson och Christopher Liljewall.

Huvudpartners