Poängstark Brithén bäst på isen mot Linköping
Publicerad: 2018-10-27
När Rögle tog sin tredje raka hemmaseger var det centern Ted Brithén som visade vägen genom att göra 1-0 i spel i numerärt överläge. Även i övrigt var Brithén lagets härförare och ledde laget till tre viktiga poäng mot serieledande Linköping.

Efter en gedigen insats genom 60 minuter kunde Rögle besegra serieledande Linköping hemma i Lindab Arena med 3-2.
Assisterande lagkaptenen och centern Ted Brithén fick efter matchen välförtjänt priset som bäst i hemmalaget. Efter matchen var han också väldigt nöjd med sin egen - och hela lagets insats.
– Vi hade pratat innan matchen i dag om att ta det lugnt och inte vara för ivriga. Om att spela som vi ska och tillsammans. Gör vi bara det så det ser ut som det gjorde i dag. Då skapar vi mycket och tillbringar mycket tid i anfallszon, säger han belåtet efter matchen.

Den här matchen var femte matchen i rad där Brithén gjorde poäng. På dessa fem matcher har han producerat sex poäng fördelat på fyra mål och två målgivande passningar. – Jag spelar i en en bra omgivning och vi har hittat bra kemi. Tycker att vi tre (Daniel Zaar och Leon Bristedt) påminner om varandra och tänker hockey på samma vis. Då blir det också lättare, säger han och fortsätter angående sin egen kedjas spel:
– Just i kväll tycker jag nog inte att vi tre gjorde vår bästa match även om det kanske såg så ut. Jag antar att om vi bara jobbar hårt och håller oss till planen så ser det bra ut ändå. Det känns ändå som vi har en hög lägstanivå i vår kedja.

Kommande vecka väntar tre matcher varav två av dem spelas på bortaplan. Hittils har Rögle inte fått spelet att fungera lika bra borta och det har bara blivit en poäng utanför Ängelholm så här långt.
– Det gäller att vi tar med oss hemmaspelet även på bortaplan. I kvällens match spelade vi ett spel som jag tror fungerar bättre på bortaplan. Vi känner oss trygga med att åka upp till Mora i början på nästa vecka, avslutar Ted Brithén.

Patric Andersson