Efterlängtat första mål för Elvenes
Publicerad: 2019-01-10
Han har väntat över halva säsongen på sitt första mål och när det äntligen kom var det starkt bidragande till derbysegern över Malmö. Att han fick mycket hjälp och att målet faktiskt var ett självmål spelade ingen roll alls för Rögles unge forward Lucas Elvenes.

Säsongen har varit lite upp och ner för Rögles unge och talangfulle forward Lucas Elvenes.
Nyss hemkommen från JVM har han emellertid fått ett lyft i sitt spel och lagom till hemmaderbyt mot Malmö kom också säsongens första mål.
Målet betydde 4-3 till Rögle och kom knappt fem minuter in i tredje perioden. Fast även om målet var viktigt så var det inte så mycket han behövde anstränga sig för att få in pucken.
– Jag hade pucken på vänsterkanten och hade ingen att passa direkt så jag slängde in pucken framför mål. Lite på vinst och förlust och det blev vinst när en av deras spelare styrde in den i eget mål, flinar Lucas Elvenes efter matchen.

Han gör ingen hemlighet av att målet, oavsett hur det gick till, var efterlängtat.
– Så klart har jag väntat på detta ett tag och det borde ha kommit för länge sen. Fast jag tycker verkligen att jag är värd det här målet efter att ha haft lite oflyt tidigare under säsongen, säger han och ser lättad ut.
Matchen innehöll alltså tio mål och det är inte ofta den här säsongen som Rögle har gjort sex mål i samma match. Trots det så hade Rögle lite svårt att få igång spelet ordentligt.
– Vi gjorde långt ifrån vår bästa match för säsongen samtidigt som Malmö var tunga att möta. Detta var dock en stor laginsats och ändå starkt av oss att hålla undan till tre poäng. Fantastiskt också att göra det inför den här publiken och den här fantastiska inramningen. Våra fans är helt otroliga, förklarar han efter matchen.

Det är mindre än en vecka sedan han kom tillbaka till Sverige igen efter JVM-äventyret i Kanada. En turnering som tog slut redan i kvartsfinalen för Sveriges del.
Lucas Elvenes tycker att det är skönt att vara hemma igen och vill gärna se framåt.
– Jag har haft lite svårt att sova (tidsskillnaden) sedan jag kom hem men det blir snart helt bra igen. Tråkigt att vi åkte ut tidigt men jag är ändå nöjd med min egen insats i turneringen. Tror att turneringen kan ha hjälpt mig med att hitta formen och jag ser fram emot resten av säsongen med Rögle nu, avslutar Lucas Elvenes efter den sköna derbysegern.

Patric Andersson