Rögle förlänger med Ludvig Elvenes
Publicerad: 2018-03-22
Lagbygget 18/19
Det blir ett brödrapar Elvenes i Rögle även nästa säsong. Klubben har förlängt med Ludvig Elvenes som kom in i säsongens slutspurt och imponerade stort – inte minst i samarbetet med lillebror Lucas.

– Det är såklart jätteroligt att få fortsätta i moderklubben som betyder allt för mig. Det känns skönt att ha det klart, nu ser jag fram emot en riktigt bra träningssommar, säger 21-årige Ludvig efter att ha skrivit på det nya ettårskontraktet.

Ludvig har tillhört Rögle i hela sitt liv men under de två senaste säsongerna har han varit utlånad till allsvenskan. Först Mora och senaste säsongen Oskarshamn.
– Jag har själv varit positiv till att bli utlånad eftersom jag ville skaffa mig mer erfarenhet och rutin. Det har varit nyttigt för mig, inte minst den senaste säsongen i Oskarshamn där jag verkligen lyft mitt spel.
– Jag har blivit mer komplett. Jag tycker att jag har mina största uppsidor i offensiven men har blivit bättre i defensiven. Det är viktigt, inte minst i SHL där det gäller att vara bra även i defensiven, säger Ludvig.

Han gjorde en stark säsong i Oskarshamn den här säsongen och i den spännande SHL-slutspurten kallade Rögle hem Ludvig för de fem sista grundseriematcherna.
Han hann göra fem matcher i Rögletröjan och förutom ett aggressivt och rejält spel svarade han för två mål och en assist.
– Jag tycker jag kom hem och tog med mig spelet från Oskarshamn, det kändes skönt att jag hann visa upp mig och att det räckte för ett nytt kontrakt. Nu ser jag fram emot att få starta säsongen i Rögle och försöka ta en ordinarie plats i SHL direkt, säger han.

Han tycker det var en stor skillnad att komma tillbaka till årets Rögle jämfört med säsongen innan:
– Det var ett hungrigt lag i år, ett lag där alla jobbade hårt för varandra. Vi visade klass när vi slog Färjestad hemma i näst sista matchen även om vi säkrat kontraktet matchen innan. Jag är optimistisk inför kommande säsong, det ska bli kul.

Att få spela i samma lag som brorsan Lucas är också något han ser fram emot – bröderna visade i SHL-slutspurten vilken fin kemi som finns mellan de båda:
– Det är inget måste att vi ska spela ihop men jag tycker vi visade vad vi går för när vi spelar ihop.

Sportchef Chris Abbott ser fram emot att ha Ludvig Elvenes i omklädningsrummet även kommande säsong:
– Ludvig är en kille som tog chansen när han kom tillbaka. Han visade att han kan spela på den här nivån och det ska bli spännande att se Ludvig spela med brorsan, de visade en härlig kemi förra säsongen. Sen gillar jag Ludvigs inställning att tävla i varje skift han får, säger Chris.