Clang skriver kontrakt med Ducks
Publicerad: 2022-05-05
Calle Clang har skrivit ett treårigt rookie-kontrakt med Anaheim Ducks. Det meddelade Ducks under torsdagskvällen.

Clang gjorde den gångna säsongen sin första säsong på seniornivå i Rögle-tröjan.

– Det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse, ett mål jag haft under lång tid så det känns fantastiskt, säger Clang.

Den 19-årige målvakten spelade 17 matcher i SHL den gångna säsongen och hade ett snitt på 2,28 insläppta mål per match och 91,5 i räddningsprocent. Han höll dessutom en nolla borta mot Färjestad i grundserien.

I slutspelet spelade Clang tre matcher, inklusive både match 6 och 7 i kvartsfinalserien mot Oskarshamn. Han hade ett snitt på 2,02 insläppta mål per match och en räddningsprocent på 91,2 i slutspelet.

{!A}

Clang har varit över i USA den seanste veckan för att träffa Ducks.

– Jag gjort en hel del tester här borta, men också träffat Ducks ledning och skrivit på kontraktet, säger Clang.

Clang draftades i den tredje rundan, som nummer 77 totalt, 2020 av Pittsburgh Penguins, men trejdades till Ducks innan Trade Deadline i februari. Clang har varit uttagen i den svenska JVM-truppen de senaste två säsongerna.

Clang hade ett år kvar på kontraktet med Rögle men enligt avtalet med NHL kan han lämna för spel i Ducks. Vad som händer nu är för tidigt att säga.

– Vi är väldigt glada för Calles skull. Han är ett jättebra exempel över drivet och mognaden en ung spelare måste ha för att nå sina mål. Vi får se vad som händer nu, men vi förväntar oss att Calle spelar med oss nästa säsong, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Peter Ekholm