Rögle segrare i första slutspelsderbyt
Publicerad: 2019-03-13
J18, SM-slutspel
Det var de psykologiska målen som avgjorde när Rögle J18 fick övertaget i den första 16-delsfinalen mot Malmö. När sedan Calle Clang storspelade i hemmakassen kunde gästerna aldrig komma tillbaka, och nu har Rögle slagläge om en plats i åttondelsfinalerna.

Redan från start andades det både derby och slutspel om matchen. De 192 åskådarna fick se en matchinledning i högt tempo, där lagen bytte chanser med varandra. Rögle skapade dock de klart vassaste, och tog även logiskt ledningen när Hugo Eliasson hittade rätt med en isare just intill målvaktens vänsterstolpe. Då hade hemmalaget i anfallet just innan haft ett farligt läge, som dock passerade samma stolpes utsida.

Man fick dock inte njuta särskilt länge av övertaget. Malmö kvitterade på en spelvändning, men Rögle återtog platsen i förarsätet när gästernas målvakt missbedömde Röglebacken Isak Renemarks skott från långt ut i anfallszon. Renemark (bilden) la synbart bara ned pucken mot mål, men Malmömålvakten fick inte plocken på plats, utan pucken tog en båge via handsken och in i mål.
– En lyckoträff, som man får till en gång per säsong, förklarar Renemark efter matchen.
– Jag bryter en crosspassning och försöker bara få pucken på kassen - och lyckligtvis går den in.

Det visade sig bli det första av flera psykologiskt viktiga Röglemål i matchen.
Andraperioden såg länge ut att bli mållös, trots fortsatt högt tempo och målchanser åt båda hållen. Calle Clang i Röglemålet stod för ett par högkvalificerade räddningar, och först med sekunden kvar att spela kunde Michal Mrazik göra periodens enda mål när han styrde in pucken från nära håll. Även det ett tungt Röglemål.
Mönstret upprepade sig i tredje. Malmö reducerade, men lyckades aldrig komma ikapp. Istället nytt tvåmålsövertag för Rögle när Michal Mrazik satte 4-2 i spel fem mot tre, bara tolv sekunder efter att Rögle tagit time out.
– Vi sa att vi skulle vara noga och ta vara på chansen, förklarar Röglecoachen Alexander Karlsson.

Gästerna gjorde ett sista försök att komma tillbaka, men närmre än 4-3 kom man aldrig. Istället satte Kevin Engvall 5-3 knappt halvannan minut efter Malmös reducering, kanske också det ett litet misstag från gästernas målvakt.
Douglas Andersson fastställde därefter slutresultatet till 6-3 i tom kasse, trots att han hakades upp kraftigt.

Rögle har därmed övertaget med 1-0 i matcher när slutspelet på lördag fortsätter med returmöte i Malmö. Alexander Karlsson vill att man är ödmjuka i uppgiften.
– Det är en helt ny match, och vi börjar om från noll igen. Idag svänger det lite väl mycket, och det gäller att vi inte kommer in i det svängande spel Malmö vill spela, säger Röglecoachen, som framhåller det kollektiva arbetet som segerfaktor i matchen.

Andreas Ljunggren