Elvenes målskytt i första segern
Publicerad: 2015-08-23

I säsongens tredje träningsmatch kom den första Röglesegern. Rögle slog tyska DEL-laget Hamburg med 6-4 (1-2, 4-1, 1-1) efter att ha vänt ett tidigt 0-2-underläge. 19-årige Ludvig Elvenes var en av matchens stora profiler med ett mål och två assist.

Det var många nöjda miner i Röglelägret när trunkarna packades ihop och bars ut ur Halmstad Arena på söndagskvällen. En intensiv vecka med tre matcher på sex dagar avslutades på bästa sätt. Efter två raka förluster kom försäsongens första seger när Hamburg besegrades med 6-4.
Nycklar till segern var framförallt en kreativ och fyndig offensiv, ett power play som gav utdelning och bra moral som vände ett tidigt tvåmålsunderläge.
- Det var skönt med en seger, vi ville vinna innan vi åker ner till Schweiz. Sättet vi kommer tillbaka i matchen och vänder den är något vi tar med oss, säger en nöjd tränare, Anders Eldebrink.
Det började annars inte så bra. Efter 13 minuter låg Rögle under med 0-2 efter att ha varit alltför passivt och tappat puck i fel läge. Spelvändningarna man åkte kändes igen från fredagens förlustmatch mot Frölunda.
Men det skulle bli bättre. Mycket bättre. Sakta men säker tåt man sig in i matchen. Sent i perioden reducerade Jordan Smotherman i power play. Smotherman dundrade även in kvitteringspucken i andra, ett mål som bar en skyttekungs signum. Ett hårt snabbt skott högt vid bortre stolpen.
- Alltid skönt att göra mål, sa Jordan Smotherman som klev av matchen lite senare för att spara sina ljumskar.
Patrick Cehlin debuterade och blev målskytt när han gjorde 3-2, Hamburg kvitterade innan Ludvig Elvenes slog till, i sin andra A-lagsmatch slog han in sitt första mål.
- Det var jätteroligt att få göra det. Taylor Matson sköt och jag kom förbi backen och slog in returen, berättar Ludvig.
Innan perioden var slut hann Jesper Jensen snyggt göra 5-3 i power play (ass Elvenes). Tisigt i sista perioden avgjordes matchen när Taylor Matson distinkt satte 6-3 snyggt frispelad av Ludvig Elvenes i en spelvändning. Tyskarna reducerade men kom inte närmre.
- Vi vänder matchen när vi vågar hålla i pucken lite längre och se oss för. Power play var också bra. Sen vill jag plussa för de yngre killarna, Ludvig Elvenes gör tre poäng och är bra, säger Anders Eldebrink.
Noterbart: backen Alen Bibic fick bara spela i drygt fyra minuter, sen blev det matchstraff efter en fight med en tysk. Unge backen Ludvig Claesson fick därmed göra sin tredje match på lika många dagar men gjorde det bra.

Matchfakta

Träningsmatch, Halmstad Arena 23 augusti:
Rögle-Hamburg Freezers 6-4 (1-2, 4-1, 1-1)
Första perioden: 0-1 (3.27) Nico Krämmer (Garret Festerling), 0-2 (13.20) Garrett Festerling (Jerome Flaake), 1-2 (18.10) Jordan Smotherman (Jesper Jensen/Taylor Matson), i spel 5 mot 4..
Andra perioden: 2-2 (8.57) Jordan Smotherman (Kelsey Tessier), 3-2 (12.02) Patrick Cehlin (Jsper Jensen), 3-3 (12.37) Thomas Oppenheimer (Phil Dupois/Marcel Müller), 4-3 (13.36) Ludvig Elvenes (Taylor Matson), 5-3 (18.06) Jesper Jensen (Ludvig Elvenes/Rasmus Bengtsson) i spel 5 mot 4.
Tredje perioden: 6-3 (1.31) Taylor Matson (Ludvig Elvenes/), 6-4 (9.45) Phil Dupuis (Müller/Krämmer).
Utvisningar, Rögle: 3x2, 1x5 min (Alen Bibic 2+5 min, Christopher Liljewall 2, Kelsey Tessier).
Hamburg: 6x 2 min, 1x5 min.
Skott: 28-33 (8-12, 12-9, 8-12 )
Publik: 524 (i Halmstad Arena).
Så spelade Rögle:
Målvakt: Oscar Dansk (Lars Volden).
Förstafemman: Jesper Williamsson, Jens Hellgren, Patrick Cehlin, Jesper Jensen, Jordan Smotherman.
Andra: Almen Bibic, Rasmus Bengtsson, Ludvig Rensfeldt, Jack Connolly, Christopher Liljewall.
Tredje: Alen Bibic, Emil Kristensen, Ludvig Elvenes, Taylor Matson, Viktor Lindgren.
Fjärde kedja: Kelsey Tessier, Filip Karlsson, David Åslin.
Extra spelare: Ludvig Claesson (back) och Daniel Sylwander (fw).
Vilade: Sebastian Wännström, Alex Aleardi, Kevin Marshall.