Anton Bengtsson om islossningen: ”Utvecklat mitt spel sedan dag ett”
Publicerad: 2021-12-08
Intervju
Anton Bengtsson har stegrat sin offensiva produktion sedan han kom till Rögle. Nu har han säkrat sin poängbästa SHL-säsong hittills i karriären, redan efter 23 matcher. – Det var väl inget man trodde inför säsongen, men det är riktigt kul, säger Bengtsson.

När Rögle tog emot Örebro i lördags stod Anton Bengtsson för ett mål och en assist. Assisten till Adam Tambellinis 2-2 var Bengtssons 20:e poäng den här säsongen. Därmed bröt smålänningen sin tidigare bästa notering i SHL på 19 poäng från säsongen 14-15, redan efter 23 matcher.

– Det var väl inget man trodde inför säsongen, men det är riktigt kul. Jag har sagt det många gånger förr att jag har utvecklat mitt spel här i Rögle sedan dag ett och det är kul att ha slagit det rekordet nu två och ett halvt år senare, säger han.

Sedan Anton Bengtsson kom till Rögle inför säsongen 19-20 har poängproduktionen stadigt ökat varje säsong, från 12 första till 18 andra. När producerande spelare lämnat efter föregående säsonger har 28-åringen fått chansen att kliva fram och fylla luckorna. En chans han också tagit.

I skrivande stund står han noterad för sju mål och 14 assist efter 23 matcher i SHL och fem poäng på åtta matcher i CHL. Inför säsongen blev han dessutom tilldelad rollen som assisterande kapten för första gången i karriären. En ny erfarenhet som på många sätt vittnar om den utveckling forwarden har haft.

– Jag vill fortsätta prodcera framåt och vara den spelaren som visar hur vi vill spela hockey här i Rögle. Det är kanske lite därför jag fick A:et på bröstet också. Jag har kanske försökt ta lite mer plats i omklädningsrummet, men annars försöker jag bara vara mig själv och göra det jag är bra på, säger han om hur han tacklat den nya rollen, säger han.

Knappt hälften av grundserien är avklarad och Rögles höst har präglats av framgångar. Laget gick länge obesegrade i SHL och hittade alla möjliga vägar att vinna och ta poäng. Lägg därtill gruppseger och ett mycket bra utgångsläge kvartsfinalen mot Prag i Champions Hockey Leauge.

– Vi har spelat väldigt bra och plockat poäng i nästan varenda match, vilket är en styrka vi har. Det har inte minst visat sig nu på slutet när vi inte har spelat vår bästa hockey men ändå har vi lyckats plocka poäng, säger Bengtsson.

{!A}

SISTA RYCKET INNAN UPPEHÅLL

Det brukar talas om serielunk under mitten av säsongen, men Rögles spelschema har varit allt annat än lugnt. Detta blir fjärde veckan i rad som Rögle spelar tre matcher. Under tisdagen var laget nere i Prag och vände för kvartsfinal 1:2 i Champions Hockey League, i morgon sätter de sig på flyget igen för att spendera resten av veckan i landets nordligaste delar. Det väntar två tuffa bortamatcher i form av Luleå imorgon torsdag och därefter Skellefteå på lördag.

– Vi vill studsa tillbaka till det spelet som vi haft tidigare under säsongen. Jag tycker att matchen mot Prag igår var ett steg i rätt riktning och nu har vi två matcher i SHL den här veckan som vi vill göra bra. Det är viktiga matcher för oss, det är tajt i toppen av tabellen och vi vill sätta oss i ett bra läge inför våren, säger Bengtsson.

Efter veckans roadtrip väntar returmöte med Sparta Prag på tisdag. Därefter kommer ett längre juluppehåll fram till den 26 december, då Djurgården kommer på besök till Catena Arena. Efter tio matcher de senaste 25 dagarna blir det ett välkommet break för Anton Bengtsson och resten av laget.

– Det blir väldigt välbehövligt. Vi har spelat mycket matcher nu sedan senaste landslagsbreaket och har inte haft någon ledig tid. Så det ska bli väldigt skönt att få några fria dagar och få tänka på något annat än hocket ett tag, avslutar han.

Joel Nordström