Träningsrapport 26 november
Publicerad: 2021-11-26
Träningsrapport
Dagen efter suddensegern (4-3) mot Malmö laddade Rögle om med en lättare träning hemma i Catena Arena. Imorgon lördag väntar Leksand på hemmais, ännu en utmaning för de grönvita.

Rögles tränare Cam Abbott var nöjd med segern och poängen i Malmö under torsdagen, men medger också att det finns en del att förbättra inför mötet med Leksand.

– Vi hade en bra videogenomgång med laget i morse. Vi spelade inte som vi vill. Det var inte bra i 60 minuter. Vi har hittat några saker. Men vi krigade hela matchen och kom tillbaka i slutet och kunde kvittera sent och avgöra i sudden vilket var positivt. Laget har en förmåga att vinna även när vi inte spelar på topp, säger Rögles tränare Cam Abbott.

Rögle har tagit poäng i 16 raka SHL-matcher så visst finns det en hel del bra att säga om moralen i laget för tillfället. Efter matchen nere i Malmö under torsdagen hyllade forwarden och tvåmålsskytten Ludvig Larsson lagsammanhållningen som ännu en gång krigade sig tillbaka i en match.

– Den är bra. Vi tror på vår spelidé, även när vi ligger under. Vi stressar inte, vi får inte panik utan tror på det vi gör. Vi har legat under tidigare under säsongen också och tagit oss tillbaka. Vi har en stor tro på det vi gör och har väldigt mycket självförtroende just nu, säger Larsson.

{!A}

Imorgon väntar en ny hemmamatch för Rögle. För motståndet står Leksand som under torsdagen vann med 6-5 efter straffar mot Linköping. Leksand, som inledde SHL i fin form, har den senaste tiden haft svårare att spela jämnt i sina matcher vilket resulterat i att laget fallit i tabellen. Inför matchen imorgon ligger Leksand fyra i tabellen, nio poäng efter Rögle som ligger tvåa. Cam Abbott efterlyser ödmjukhet till lördagseftermiddagen.

– Det har varit väldigt intensivt den senaste tiden så jag har inte hunnit titta så mycket på dem ännu, men det ska jag göra under eftermiddagen och kvällen. Det är ett lag som spelar med hög fart och det går ofta fram och tillbaka i matcherna mot dem. De har spelare i laget som är vassa framåt just nu. Vi måste vara redo, annars kan det bli svårt att komma tillbaka i matcherna mot dem, säger Abbott.

Rögle genomförde en lättare träning under fredagen. William Wallinder, som missade derbyt mot Malmö, var fortfarande krasslig och saknades. Några spelare körde återhämtning i gymemt istället för is medan Éric Gélinas fortfarande inte anlänt till Sverige. Han väntas landa någon gång under helgen.

Peter Ekholm