Säsongen över - Rögle föll i dubbel övertid i match 6
Publicerad: 2022-04-26
Rögle förlorade match 6 i semifinalen mot Färjestad med 4-5. Färjestad avgjorde i den andra förlängningsperioden genom Linus Johansson. Rögle är därmed utslagna ur SM-slutspelet 2022.

Efter att ha hållit säsongen vid liv via segern i match 5 stod Rögle återigen inför en vinna eller försvinna-match i det sjätte mötet med Färjestad i bäst-av-sju-serien. Och det skulle krävas ett dubbelt suddenavgörande för att få fram en vinnare.

Johansson avgörande kom efter 10:59 i den femte perioden. Färjestads-kaptenen hittade rätt med ett handledsskott från slottet.

– Kvällens match var inte bästa match på något sätt. Men jag gillar tävlingsnivån som killarna tog med sig in i matchen och hur vi kämpade oss igenom motgångar i matchen. Vi håller oss positiva och fortsätter kämpa för varandra. Jag är självklart besviken över att förlora, men jag är stolt över att stå bakom bänken i det här laget och jag är stolt över dem, säger tränare Cam Abbott efter matchen.

Det sjätte semifinalmötet blev händelserikt och rafflande. Förlängning fick avgöra i Löfbergs Arena där Färjestad alltså drog det längsta strået. Rögle såg ut att ha tagit serien till en sjunde avgörande med mindre än tre minuter kvar att spela sedan Adam Edström gjort två mål i den tredje perioden och vänt underläge 2-3 till ledning med 4-3 för Rögle. Men efter att Edström gjort sitt andra för kvällen med 2:56 kvar svarade Färjestads Daniel Viksten bara 24 sekunder senare med kvitteringen till 4-4.

Förutom Edström gjorde Marco Kasper och Oliver Tärnström mål för Rögle medan Christoffer Rifalk vaktade kassen och räddade 50 skott.

Den första perioden påminde en hel del om hur fyra av de fem första matcherna i semifinalserien sett ut, med ett Färjestad som det spelförande laget. Och efter tjugo minuter var det också hemmalaget som var i ledning. Färjestad tog ledningen genom Jacob de la Rose med 2:26 kvar att spela av den första perioden. Hemmalaget utnyttjade en retur från Rifalk fram till 1-0. Rögle var med i matchen, men det var Färjestad som vann skotten med 19-7 i den första perioden.

Rögle chocköppnade den andra perioden och vände matchen på bara 2:40. Marco Kasper kvitterade till 1-1 med ett slagskott efter en snabb spelvändning efter 1:44 framspelad av Ryan McKiernan och Rifalk.

36 sekunder senare hamnade Tärnström fri sedan han plockat upp en studsande puck i mittzon. Forwarden utmanade Domink Furch i hemmakassen, rundnade honom och la in en backhand till 2-1. Rögles två snabba mål gjorde att Färjestad tog timeout.

Färjestad reste sig och kvitterade genom Victor Ejdsell efter 6:04. Ejdsell fick pucken i slottet och nöp till direkt till 2-2.

Med 9:04 kvar av perioden verkade Rögle ha tagit ledningen med 3-2 genom Leon Bristedt, men efter videobedömning dömdes målet bort för att Bristedt hindrat Furch i målgården. Nästa mål i matchen blev istället Färjestads. Med 2:56 kvar att spela styrde Victor Ejdsell in sitt andra för kvällen, bara sekunder efter en tekning i Färjestads offensiva zon.

Målet stod sig långt in i den tredje perioden. Det återstpd bara 5:31 att spela när Edström fick pucken i slottet och hittade en lucka på Furch fram till 3-3. Samme Edström slog sedan till igen när det återstod 2:56 med sitt andra mål för kvällen och Rögle var i ledning med 4-3.

Glädjen blev dock kortvarig. Bara 24 sekunder efter Rögles ledningsmål svarade Färjestad genom Daniel Viksten.

Färjestad hade flest chanser att avgöra i förlängningen, framför allt via en dubbelchans med 1:39 kvar att spela. Men Rifalk parerade två gånger om och tog matchen till en andra förlängningsperiod.

– Jag tycker att vi gör ett jäkla jobb, sliter och reder ut massor av utvisningar som självklart sliter på oss. Vår offensiv lider lite av det, men i slutändan är det små marginaler som avgör och de hittar ett sätt att göra mål och vinna matchen, säger kapten Mattias Sjögren.

Notera att … Oskar Stål Lyrenäs var tillbaka i laget och var 13:e forward … Tony Sund och Ted Brithén saknades …

GRÖNT & VITT EFTERSNACK

{!A}