Efter kvartsfinal 3:7: Rögle tog kommandot mot Oskarshamn
Publicerad: 2022-04-04
Rögle leder kvartsfinalenserien mot Oskarshamn med 2-1 i matcher. Detta efter att laget vunnit match 3 med 4-1 i Catena Arena under måndagen.

Efter två jämna första möten i serien kunde Rögle för första gången dra ifrån mot Oskarshamn i SM-kvarten. Rögle gjorde tre mål i den andra perioden i det tredje mötet, vilket säkrade segern och ledning med 2-1 i matcher.

Ted Brithén, Lucas Ekeståhl-Jonsson, Valtteri Kemiläinen och Anton Bengtsson stod för Rögles mål. Christoffer Rifalk gjorde sin tredje raka start i matcherien.

– Jag gillar vår inställning från start, killarna kom redo att tävla ikväll och vi spelade det spel vi vill. Jag tycker att vi jobbar hårdare än Oskarshamn, vinner lösa puckar och sätter till slut dit chanserna som vi skapar, säger tränare Cam Abbott efter matchen.

Rögle tog ledningen genom Brithén efter 13:14 av den första perioden. Forwarden hittade rätt från blålinjen och gjorde sitt första mål i årets slutspel.

Mittperioden tillhörde Rögle som också ökade på sin ledning. Efter 1:18 hittade Ekeståhl-Jonsson rätt med ett handledsskott från blålinjen fram till 2-0. Efter 3:42 sköt Valtteri Kemiläinen 3-0 i powerplay framspelad av Oskar Stål Lyrenäs och Ludvig Larsson. 13 minuter in i perioden klev Anton Bengtsson in mitt i zon och skickade in 4-0 efter en snabb spelvändning. Målet var hans andra i årets slutspel.

– Vi fick lite studsar med oss idag och det var på tiden att vi fick det. Nu ska vi bara fortsätta på denna vägen, säger kvällens tredje målskytt Valtteri Kemiläinen.

Oskarshamn reducerade efter 18:20 genom Lukas Pilö vilket gjorde att ställningen var 4-1 efter två spelade perioder och stod sig också matchen ut. Rögle vann skotten i matchen med 34-12.

Efter den andra perioden tvingades Rögle spela utan både Brithén och Ekeståhl-Jonsson. Brithén tvingades kliva av matchen efter en närkamp med en Oskarshamns-spelare. Ingen uppdateringen kunde ges efter matchen om varken Brithén eller Ekeståhl-Jonsson.

Match 4 spelas på onsdag i Oskarshamn.

Notera att … Rögle saknade både Leon Bristedt och Adam Tambellini i matchen. Båda har statusen dag-för-dag…Samuel Johannesson var struken …

GRÖNT & VITT EFTERSNACK

{!B}

SÅ SA TRÄNARNA

{!A}

HÖJDPUNKTER

{!C}

BILJETTER

Lösbiljetter till match 5 i Catena Arena på fredags släpps imorgon (tisdag) 10.00.

Peter Ekholm