Felix Schütz återvänder till Rögle
Publicerad: 2016-06-03

Felix Schütz återvänder till Rögle BK kommande säsong. Den tyske landslagscentern skrev på fredagen på ett nytt ettårskontrakt med Rögle.

- Jag stortrivdes här i våras och är verkligen glad över att få komma tillbaka och spela en hel säsong för Rögle, säger Felix Schütz efter att ha satt sin namnteckning på kontraktet.

Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson är mycket nöjd över att den tyske centern återvänder till hösten:

- Felix är en spelare av hög internationell klass. Det visade han inte minst i VM där han var Tysklands bäste anfallare. Han var en viktig pusselbit i vårt lag under förra säsongens slutskede och han vet vad det handlar om nu när han kommer tillbaka, säger ”Masken”.

Den 28-årige anfallaren från Erding i Tyskland kom till Rögle i mitten av januari förra säsongen från spel i den ryska ligan, KHL.

Den rutinerade tvåvägscentern hjälpte Rögle att lyfta i den viktiga slutspurten. Bland annat gjorde han båda målen i Rögles viktiga 2-1-seger över Modo i den första sexpoängsmatchen hemma mot streckkonkurrenten.

På elva matcher i Rögletröjan svarade han för fyra mål och två assist och inte minst gjorde han sin omgivning bättre med sitt fina spelsinne och arbetsmoral.

- Som jag sa, jag stortrivdes i Rögle. Jag hade ett bra snack med ”Masken” och Eldebrink direkt efter säsongen och ville gärna komma tillbaka. Rögle är en proffsig organisation, bra spelare och tränare och staben runt laget med materialarna i spetsen var super, säger Felix.

Felix har hunnit med att spela i både Nordamerika, Ryssland och Tyskland under sin karriär men uppskattade månaderna i svenska SHL.

- Det är en riktigt bra liga. Många bra spelare och jag gillar hockeyn som spelas här. Sen är våra fans i Rögle något extra, stödet på hemmamatcherna var fenomenalt, säger han.

I VM var Felix en av Tysklands viktigaste spelare, han svarade för två mål och totalt sju poäng på sju matcher.

- Jag var på plats och såg Tyskland spela. Felix var en av de ledande spelarna och visade bra egenskaper i power play, säger ”Masken”.

Kontraktet med Rögle är på ett år.

- Jag ser fram emot nästa år. Det ska bli spännande att få vara med från start, hitta en kedja med bra kemi och jobba hårt på och utanför isen, säger Felix.

- Vi har ett ungt men lovande lag. Vi visade bra karaktär förra säsongen och hade chans att vinna varje kväll. Det ska vi bygga vidare på och ta nästa steg.

Felix och ”Masken” har haft en dialog under våren. Det fanns konkurrens, inte minst från tyska klubbar. Men Felix valde Rögle och SHL.

- Felix har verkligen visat att han vill spela för oss. Utan hans välvilja hade det inte gått att lösa. Det är en behaglig kille och det är viktigt för oss att få hit spelare som vill vara här, menar ”Masken”.