16-årige Marco Kasper kan få göra SHL-debut
Publicerad: 2021-01-20
Inför match
Tre spelare klev av under tisdagens hemmamatch mot Djurgården. Inför morgondagens retur på Hovet kommer bara en eventuellt att kunna vara med, Lucas Ekeståhl-Jonsson. Det innebär att Rögle tar tillbaka Samuel Johannesson från Kristianstad och dessutom kan österrikiske jättetalangen, forwarden Marco Kasper (bilden), född 04, få göra SHL-debut.

Listan med frånvarande spelare mer än fördubblades på tisdagskvällen under förlustmatchen mot Djurgården. Anfallarna Adam Edström och Adam Tambellini samt backen Lucas Ekeståhl-Jonsson tvingades kasta in handduken.
På onsdagen undersöktes trion av Rögles medicinska team och efter det står det klart att endast Lucas följer med upp till Stockholm med en förhoppning att kunna spela torsdagens match på Hovet.

Fysioterapeut Christopher Alvengrip förklarar hur statusen är för de aktuella spelarna:
– Lucas var inte på is i dag men kände sig redan bättre. Vi kommer att jobba stenhårt för att få honom i speldugligt skick redan till morgondagens match, annars blir det lördag.
– Adam Edström fick en smäll tidigt i matchen och klev av efter första. Vår bedömning är att Adam blir borta i minst en vecka.
– Adam Tambellini har haft besvär en tid och i går gick det inte längre. Adam kommer inte att åka med till Stockholm utan vi kommer att behandla honom på hemmaplan samt göra fler undersökningar. Tveksamt om Adam spelar den här veckan.

Sen tidigare är forwardsduon Olli Palola (har missat de två senaste matcherna) och Leon Bristedt (borta sen 28 december) på frånvarolistan. Alvengrip igen:
– Vi inte riktigt så bra svar som vi ville från Olli i dag. Vi måste vara smarta så det inte blir en längre frånvaro. Vi räknar bort honom den här veckan.
– Leon tränar på och ökar successivt belastningen. Det får ta den tid det tar och här lyssnar vi mycket på hur Leon känner det. Dessutom avstod Éric Gélinas och lagkapten Mattias Sjögren från att gå på is. Men i deras fall handlar det om rehab – båda är med upp till matchen.

Osäkerheten gör att Samuel Johannesson som är utlånad till Kristianstad kallats tillbaka. Samuel spelade match med Kristianstad i går kväll men tränade på förmiddagen med Rögle och åker med till morgondagens match.

Dessutom kallades 16-årige juniorforwarden Marco Kasper in till träningen. Marco är en stor talang och spelade JVM för Österrike. Marco gör sin första säsong i Rögle och efter träningen fick han besked om att packa väskan och följa med upp till Stockholm och morgondagens match. – En spännande spelare med många kvaliteter. Seriös på och utanför isen och han jobbar hårt varje dag. Det ska bli intressant att följa honom, säger Rögles tränare Cam Abbott om jättetalangen.