Stiftelsen Gripen ger bidrag till nytt projekt
Publicerad: 2020-05-28
Grönvit hållbarhet
I höst startar Grönvit hållbarhet ett nytt projekt som ska hjälpa fler nordvästskåningar att komma ut i arbetslivet. Projektet är möjligt tack vare ett bidrag på en halv miljon kronor från Stiftelsen Gripen. Projekt Vägvalet görs i nära samverkan mellan Grönvit hållbarhet (Rögle BK) och Arbetsmarknadsenheten i Ängelholms kommun.

– Vi är otroligt glada och tacksamma över bidraget från Stiftelsen Gripen som möjliggör det här projektet och att vi kan fortsätta utvecklingen av vårt arbete inom social hållbarhet i nordvästra Skåne. Att vi fick vår ansökan beviljad är en bekräftelse på att vi gör rätt saker och vi är glada och ödmjuka över förtroendet som Gripen visar oss, säger Kari Litmanen, kommersiellt ansvarig i Rögle BK.
Stiftelsen Gripen är sen tidigare med och stöttar Rögles hållbarhetsarbete Grönvit hållbarhet som startade för snart tre år sedan och möjliggör nu även det nya projektet: – Rögle BK tar ett stort samhällsansvar – dels på miljösidan men även socialt. Rögle kan hjälpa till på många områden tack vare en stark organisation och ett fantastiskt nätverk. Gripen var med och stöttade uppstarten av Grönvit hållbarhet – från början ett fantastiskt miljöprojekt – som nu har flera ben och som gjort stor skillnad. Det nya projektet Vägvalet känns oerhört viktigt – inte minst i dessa turbulenta tider, säger Mats Nilsson, vd i Stiftelsen Gripen.
– Projektet är viktigt inte minst för att det riktar sig till dem som är längst från arbetsmarknaden – långtidsarbetslösa, nyanlända samt individer med nedsatt arbetsförmåga. Det är ett projekt som gör stor skillnad för de som deltar. Att kunna vara med och se till att projekt Vägvalet förverkligas är något vi är väldigt stolta för, säger Mats Nilsson vidare.

Vägvalet kommer att utgöra en stor del av Grönvit hållbarhets sociala verksamhetsområde med verksamhetsstart i september 2020. Vägvalet är en samverkansmodell mellan Grönvit hållbarhet (Rögle BK), Ängelholms kommun genom Arbetsmarknadsenheten och näringslivet i nordvästra Skåne där individen är i centrum och allt handlar i slutänden om att få fler personer sysselsatta i vår region.
– Vi lever i tuffa tider och vi vet att vi som förening kan göra bra saker i vår omgivning. Nu kan vi fortsätta att använda vårt varumärke och styrkan av föreningslivet för att göra skillnad för fler individer som verkligen behöver det. Vi kommer att göra riktade insatser för att främja socialt innanförskap i Ängelholms kommun med en tydlig målsättning att få fler individer att etablera sig på arbetsmarknaden och/eller återuppta sina studier, säger Kari Litmanen.
Grönvit Hållbarhet kommer att arbeta med Arbetsmarknadsenhetens projekt ”StepIN” där grupper av arbetslösa deltar i ett program för att komma närmare arbetslivet, men även med KAA (Kommunens aktivitetsansvar för ungdomar).
– Vi är så glada för möjligheten att få fortsätta utveckla vår samverkan med Rögle BK och Grönvit hållbarhet i projektet Vägvalet. Ett redan bra samarbete kommer att bli ännu bättre, säger Jonas Elfving, Arbetsmarknadsenheten.
Projekt Vägvalet startar i september 2020 och kommer att drivas i tre år.