SPOTLIGHT AKADEMI: "Vi spelade bara bättre och bättre"
Publicerad: 2022-09-26
Rögles akademi är i ständig rullning. I helgen stod bland annat Flickor A för en imponerande insats uppe i Almtuna. – Vi spelade bara bättre och bättre, säger Julius Bergkvist, tränare för Flickor A.

I fredags rullade Flickor A till Uppsala för att delta i Almtuna Cup.

– Helgen gick väldigt snabbt för vi hade sjukt kul hela tiden. Riktigt roligt att få löra känna alla ännu mer än vad jag har fått lära känna dem tidigare. Sen har det framför allt varit kul att se hur vi utvecklades genom hela turnerningen då våra två bästa matcher var de sista två vi spelade, säger Julius Bergkvist.

Flickor A gjorde ett imponerande gruppspel där det blev vinster mot IFK Österåkers Vikings/Vallentuna hockey (9-4), Skärplinge Hockey Club (16-0), Götatraneberg IK (2-1) samt en förlust mot Hammarby IF (0-3). Sex poäng totalt och en andraplats i gruppen innebar att det var dags för kvartsfinal.

– Vi gjorde ett bra gruppspel. Sen hamnade vi i kvartsfinal mot Almtuna där vi tyvärr hade en liten period i matchen där vi inte spelade så jättebra och släppte in några mål. Men överlag spelade vi väldigt bra.

Dessvärre skulle Almtuna dra det längsta strået och vinna kvartsfinalen med 4-8.

– Jag satt med varje spelare i bussen på vägen hem och alla tyckte det var jättekul att ha varit iväg på cup. Få lite nya motstånd och inte bara spela mot dem vi brukar spela mot. Så de var nöjda men kanske lite bittra över att vi inte tog oss till final, säger Bergkvist och fortsätter:

– Men som jag sa till dem att, det är klart att resultat styr vilken känsla man har men vi spelade bara bättre och bättre och i sista matchen gör vi allt vi kan för att vinna. Vilket är det viktigaste.

Utöver Flickor A så har Team 09 spelat DIF Elitcup där de slutade på en fjärdeplats efter fyra vinster och tre förluster. A-gruppen var i Smedjehov och spelade Bravida Cup och slutade även dem på en fjärdeplats.

I helgen drar Tre Kronors Hockeyskola igång för barn födda 2016 och 2017.

– Det är för att lotsa in barn och ungdomar i ishockeyn. Det är egentligen svenska ishockeyförbundets organisation så det är något som i stort sätt alla föreningar i Sverige har, säger Lotta Vöcks Möller, akademiansvarig i Rögle BK.

Nytt för i år är att det även kommer finnas en Tre Kronors Hockeyskola för enbart flickor.

– Det är ett fint första steg in i föreningen. Allt går ut på glädje och att ha roligt tillsammans. För oss är det helt nytt att man kör en del för flickorna och en del för pojkarna.

Barnen behöver inga förkunskaper och man kommer under träningarna lära sig åka skridskor och bekanta sig med isen, utrustningen och ledare.

Nästa vecka kommer akademin återigen starta igång med regelbunda ledarutbildningar.

– Vi har en regelbundenhet i våra ledarutbildningar för att säkerställa att vi delvis håller kvalitén i vårt ledarskap men också att vi följer värdergrunden och de barnkonvetntionsdelar som vi har satt upp att vi ska följa, säger Vöcks Möller och fortsätter:

– Detta drar igång nästa vecka och sen kommer det pågå regelbundet under hela säsongen och sen även fortsätta framåt också.

Anton Toft