Första förlusten - J20 föll på straffar
Publicerad: 2020-09-19
J20
J20:s hemmamöte mot HV71 blev en jämn och rafflande historia som till sist fick avgöras på straffar. Där var gästerna skarpast och kunde resa hem med en 2-1-seger och Rögle fick nöja sig med en poäng.

– Sammanfattningsvis så tycker jag att vi drar på oss alldeles för många utvisningar idag för att vi ska ge oss själva en ärlig chans att vinna matchen. Men sett över hela matchen så spelar vi mycket bra de två avslutande perioderna samt i övertiden, summerar tränare Charlie Thermaenius matchen i Akademihallen.
Första perioden var ett ställningskrig där lagen bytte chanser med varandra, Rögle var bra defensivt och skapade några bra lägen framåt.
– Framförallt så sliter vi mycket hårt tillsammans. I den andra perioden blir vi lite noggrannare med detaljerna i anfallszon vilket även gör att vi skapar bra lägen framåt. Vi vinner mycket sargdueller och sätter bra press genom bra sargspel.
Trots det så var det HV som tog ledningen, i numerärt underläge när Rögle spelade med lite för små marginaler i sitt powerplay.
Men tredje perioden är inte många sekunder gammal när Kevin Engvall kvitterade till 1-1, ett resultat som stod sig tredje perioden ut och även förlängningen blev mållös. I straffläggningen var det endast Melvin Wennström som gjorde mål i hemmalaget medan gästerna sattte två och tog hem bonuspoängen.
Trots förlusten så har Rögle tagit poäng i alla tre seriematcherna. På söndagen väntar helgens tredje raka hemmamatch när Södertälje kommer till Catena Arena för match, nedsläpp 11:30. En match som kan ses på svenskhockey.tv.