Cam Abbott ny huvudtränare i Rögle
Publicerad: 2017-11-19
Nyhet
Rögle BK har gjort klart med en ny huvudtränare. 34-årige kanadensaren Cam Abbott har tackat ja till att bli ny huvudtränare i Rögle. Cam Abbott lämnar Växjö Lakers och börjar i Rögle direkt på måndag morgon.

– Jag är oerhört tacksam och hedrad över att få den här möjligheten att bli huvudtränare i SHL i samma klubb som en gång i tiden trodde på mig och Chris och gav oss chansen som spelare i elitserien, säger Cam Abbott.
Cam tar över ett Rögle som är inne i en tung förlusttrend och ligger sist i SHL:
– Jag är medveten om att vi står inför en stor utmaning. Jag kommer att ta mig an den här utmaningen på samma sätt som jag gjorde som spelare: med stor passion och intensitet, säger Cam.

Det är två veckor sedan som Anders Eldebrink bestämde sig för att lämna huvudtränarjobbet i Rögle. Sen dess har laget letts av de tre övriga tränarna: Roger Hansson, Patrik Ross och Magnus Wennström.
– Det är en mycket erfaren och kunnig tränartrio som vi redan har. Nu kompletterar vi den med en ny röst och två nya ögon. Cam kommer att tillföra bra energi till gruppen, säger Rögles vd Marcus Thuresson.
Varför föll valet på Cam Abbott?
– Han har vinnarskalle och står för engagemang och passion. Cam var vårt förstaval.

Cam har de två senaste säsongerna varit J20-tränare i Växjö Lakers. Uppdraget i Rögle blir hans första på seniornivå:
– Det är säkert många utifrån som tvekar. Jag kommer att göra misstag men jag är lugn och trygg inför uppgiften, säger han.
– Jag vill passa på att tacka Växjö för att man släpper mig och låter mig ta den här chansen. Jag har haft en fin tid i föreningen, säger Cam.

I Rögle kommer Cam att återförenas med sin tvillingbror Chris som blir klubbens nye sportchef.
– Vi har nu fått in två nya starka personligheter på nyckelpositioner som står för bra saker. Det känns bra inför den stora utmaning vi står inför, säger vd Marcus Thuresson som jobbat intensivt den senaste tiden för att lösa både ny sportchef och huvudtränare.
– Jag vill också tacka Växjö för att de varit så samarbetsvilliga och låter Cam gå redan nu.

Cam Abbott stämplar in på Lindab Arena måndag morgon och träffar sina nya kollegor och spelare innan träningen drar igång.
Kontraktet med Rögle gäller över säsongen 2020/21.