"Jag gillar att vinna, det driver mig verkligen"
Publicerad: 2019-05-09
Intervju
Två finalplatser på tre säsonger varav en tung förlust i sjunde och avgörande finalen i våras hemma i Tjeckien smärtar. Nu vill Rögles nye målvakt Roman Will vinna något när han flyttar till Sverige. ”Jag gillar att vinna, det är det som driver mig, och jag hoppas göra det i Rögle”, säger Roman.

26-årige Roman Will är kanske inte det mest välkända målvaktsnamnet för svenska hockeysupportrar. Men när Rögles sportsliga ledning i våras började leta efter en ny målvakt som skulle bilda målvaktspar med Christoffer Rifalk från Oskarshamn så fastnade man snabbt på Liberec-målvakten Roman Will.
Han är ung, hungrig men redan väldigt erfaren. Under de tre senaste säsongerna har Roman tillhört ligans allra bästa målvakter, han har spelat mycket och har bra statistik och förutom finalplatserna har han varit med att föra sitt klubblag till semifinal i CHL.
– Jag har varit lyckligt lottad att få komma till den bästa organisationen i Tjeckien och vi har varit en bra grupp med spelare som alla var hungriga på framgång. Vi var nära två gånger men tyvärr var det andra finallaget bättre, säger Roman.

Nu väntar ett nytt äventyr för Roman – Sverige och SHL. Och även om det är ett nytt land och liga så är Roman väldigt entusiastisk. Dels på grund av erfarenheter som spelare där han mött svenska lag och landslag.
Men framförallt efter att ha fått goda ord och omdömen av spelarna och kamraterna Dennis Everberg (två år tillsammans i Colorado) och tjeckiske backen Martin Sevc som bland annat gjort sex säsonger i SHL och nu spelat med Roman i Liberec under tre år.
– Det ska bli riktigt kul att återförenas med Dennis, vi var bra vänner i Colorado och han har sagt många bra saker om Sverige och inte minst Rögle och Ängelholm. Martin har också uppmuntrat mig att om jag får chansen till ett kontrakt i SHL så ska jag ta den. När två så bra människor har så mycket gott att säga om det här så finns det inget att tveka på, säger Roman.
Han tycker att SHL är den bästa ligan i Europa av flera anledningar:
– Jag har mött svenska lag och imponerats av deras skicklighet och fart. Sverige är regerande världsmästare och inte utan anledning. Efter att Rögle kom in i bilden satt jag och kollade på lite matcher i SHL:s slutspel och imponerades av farten och tekniken.
Han fortsätter:
– Sen har jag hört mycket om stämningen i Rögles hemmaarena och att fansen är helt ”crazy”. Det gillar jag och kan inte vänta tills jag får uppleva det själv.

{!A}

Roman har spelat en NHL-match och i februari fick han göra debut i tjeckiska A-landslaget när man mötte Finland (3-1). Längtar du tillbaka till NHL?
– Jag hade gärna återkommit till NHL och spelat där igen men konkurrensen är tuff och du måste ha tur. Jag är jätteglad att få möjligheten att spela i Sverige och SHL som är en annan toppliga. Det finns många bra svenska målvakter och målvaktstränare och jag ser fram emot att ta del av all kunskap och utvecklas.
Just nu pustar Roman ut hemma i Tjeckien efter en lång säsong, umgås med familjen som består av hustrun Sabina och 7 månader gamla dottern Laura.
– Jag vet inte så mycket vila det blir, ha ha. Men det är roligt. Och hela familjen ser fram emot att komma till Ängelholm, jag har hört fina saker om staden. Liten men hockeytokig och med fina omgivningar. Vi ska åka upp under våren för att se oss omkring några dagar.
Familjens hund får stanna hemma till att börja med:
– Ja, jag vill fokusera på hockeyn och att familjen kommer på plats och att allt fungerar för dem. Sen får vi se.

Roman Will kommer till en klubb som sakta närmat sig toppen. I våras nådde man slutspel för första gången på 25 år men åkte ut i två raka.
– Jag har hört en hel del om utvecklingen. Vad gäller slutspel så hoppas jag kunna hjälpa till att vinna många matcher till våren. Vad är du för typ av målvakt?
– Jag har svårt att beskriva mig själv. Men jag är ingen blockerande målvakt, mer atletisk. Jag försöker alltid se pucken även om det är mycket folk framför mål och så gillar jag att hantera pucken.
– Sen gillar jag att vinna matcher, det driver mig verkligen.