Rögle BK förstärker - Joey LaLeggia klar
Publicerad: 2021-01-17
Nyhet
Rögle BK förstärker laget inför den spännande avslutningen av säsongen med en mycket mångsidig spelare. 28-årige kanadensaren Joey LaLeggia, som kan spela både back och forward, har skrivit på ett kontrakt med Rögle säsongen ut och ansluter så fort alla papper är i ordning.

– Joey LaLeggia är en mycket unik spelare på det sätt att han både kan spela forward och back vilket ger oss flera olika möjligheter att använda honom. Joey är en snabb och dynamisk skridskoåkare som alltid tävlar hårt och med ett spelsinne som vi känner kommer att passa väl in hos oss i Rögle, säger Rögles sportchef Chris Abbott i en kommentar.

Joey LaLeggia är en rutinerad spelare som har gjort drygt fem säsonger som proffs i AHL i Edmonton och St Louis organisationer. I grunden är Joey en skridskostark och spelskicklig back som hade en fin junior- och college-karriär och han belönades med ett proffskontrakt md Edmonton. I AHL har han fortsatt varit en offensivt skicklig spelare och skolades även om till ytterforward.
– Först och främst så är Joey en riktigt bra spelare som vi är övertygade om kommer att tillföra många bra saker i vårt lag. Sen är det en bonus att han kan användas på flera olika positioner.

Värvningen av LaLeggia ryms inom den befintliga budgeten:
– Vi har från första dagen av den här säsongen agerat med stor försiktighet och ansvar. Vi valde att gå in i säsongen med färre antal spelare i truppen på kontrakt för att ha utrymme att agera under resans gång.

Truppen har den senaste tiden tunnats ut då både Craig Schira och Nils Höglander lämnat:
– Den ekonomiska bufferten har ökat men vi har blivit sårbara för skador. Vi behöver fylla på innan vi går in i det spännande slutskedet av säsongen och har under en tid noggrant sonderat marknaden och när möjligheten dök upp att signa Joey slog vi till. Under normala förhållanden så hade Joey inte tillgänglig för oss vid den här tiden på året men det här är inget normalt år. Marknaden ser helt annorlunda ut i år, säger Chris.

– Vi är glada att kunna välkomna Joey till vår organisation, till att börja med resten av den här säsongen, avslutar Chris Abbott.
Det återstår en del pappersarbete innan Joey kan ansluta till truppen men Chris hoppas han anländer till Ängelholm om en dryg vecka.

Fakta/Joey LaLeggia
Född: 24 juni 1992 i Burnaby, Kanada
Längd/vikt: 178 cm/84 kg
Position: Back/forward
Skjuter: Vänster
College: University of Denver
Draftad: Femte rundan (123:e val totalt) 2012 av Edmonton Oilers.
Karriär: Joey LaLeggia hade en stark juniorkarriär som en spelskicklig, skridskostark och offensiv back. Framgångarna fortsatte på college och han draftades han av Edmonton. Efter sista collegeåret skrev han kontrakt med Edmonton och hamnade i AHL där han spelat i fem säsonger för Bakersfield och San Antonio Rampage. Har haft en fortsatt stark offensiv produktion där han även skolats om till vänsterforward. Har totalt spelat 324 AHL-matcher och svarat för 178 poäng varav 67 mål.
Aktuell: Har skrivit kontrakt med Rögle säsongen ut.