Rögle föll efter förlängning
Publicerad: 2020-08-21
Försäsong 2020
Rögle föll på övertid i träningsmatchen hemma mot Växjö. Rögle ledde med 3-2 långt in i tredje men fick lite snöpligt se gästerna både kvittera och avgöra i förlängningen.

– Helt okej i första men andra halvan av matchen har vi en del att ta lärdom av. Resultatet så här års är inte det viktigaste, det är bara att samla krafterna över helgen och komma tillbaka till jobbet på måndag morgon, menade Rögletränaren Cam Abbott efteråt.
Tidigare under dagen hade Cam precis som alla andra i Rögle tagit del av beskedet från regeringen att öppna upp för begränsad publik från 1 oktober.
– Det är positivt, även om det blir en begränsad skara så är det positivt. Vi kan inte påverka beslutet men vi ser fram emot att välkomna våra supportrar så snart det är möjligt, säger Cam.

Tredje träningsmatchen på försäsongen innebar första hemma i Catena Arena för Rögle. För motståndet stod Växjö, som man besegrade på bortais för en dryg vecka sedan. Båda lagen saknade en hel del namnkunniga spelare och hade lånat in från allsvenskan till kvällens match.
Från Kristianstad anslöt anfallsduon Kevin Wennström och Kalle Miketinac till Rögles laguppställning till exempel. Rögle tog ledningen i första genom Nils Höglander som drog in en retur från nära håll mitt i perioden. Matchens första period präglades av bra fart och Rögle vann skotten med hela 16-6. I andra sjönk spelkvaliteten, hemmalaget slarvade och tappade puck på fel ställen. Olli Palola ökade på till 2-0 redan efter tolv sekunder av andra (hans första mål i Rögle) innan gästerna både reducerade och kvitterade innan perioden var slut.

Anton Bengtsson styrde in 3-2 drygt halvvägs in på tredje och man var på väg mot försäsongens andra seger mot Växjö. Men med knappt tre minuter kvar lyckades Emil Pettersson få in 3-3 från nästan ingen vinkel alls. I förlängningen var Leon Bristedt fri direkt men lyckades inteöverlista gästernas Viktor Fasth. Istället kunde Växjö avgöra, Emil Pettersson fiskade upp en för snål passning bakom egna målet av Röglemålvakten Johan Gustafsson och la in segermålet.
Nästa träningsmatch är på torsdag i nästa vecka hemma mot HV71. Även den sänds i Sportkanalen.

Rögle-Växjö 3-4 efter förl (1-0, 1-2, 1-1, 0-1) Första perioden: 1-0 (10:31) Nils Höglander (Leon Bristedt/Lucas Ekeståhl) i spel 6 mot 5.
Skott: 16-6.
Andra perioden: 2-0 (0:12) Olli Palola (Leon Bristedt/Éric Gélinas), 1-2 (7:43) Richard Gynge, 2-2 (12:27) Joel Persson.
Skott: 8-12.
Tredje perioden: 3-2 (11:27) Anton Bengtsson (Nils Höglander), 3-3 (17:28) Emil Pettersson.
Skott: 9-9.
Övertid: 3-4 (0:45) Emil Pettersson.
Skott: 3-1.
Skott, totalt: 36-28.
Utv, Rögle: 3x2 min (Daniel Zaar 2, Jakob Bondesson 2, Johan Gustafsson).
Växjö: 5x2 min.
Så spelade Rögle:
Målvakt: Johan Gustafsson (Christoffer Rifalk)
Backar: Niklas Hansson-Jakob Bondesson, Lucas Ekeståhl-Jonsson-Éric Gélinas, Craig Schira-Erlend Lesund.
Forwards: Olli Palola-Simon Ryfors-Leon Bristedt, Daniel Zaar-Brady Ferguson-Adam Tambellini, Melker Eriksson-Anton Bengtsson-Nils Höglander, Erik Andersson-Kalle Miketinac-Kevin Wennström.
Ej med: Samuel Johannesson, Samuel Jonsson, Mattias Sjögren, Taylor Matson, Dennis Everberg, Adam Edström.