Bengtssons bearbetningsprocess: "Går inte att gå och grubbla"
Publicerad: 2022-09-30
Hur går man från en tung derbyförlust mot Malmö till att bara på några timmar skifta fokus och ladda inför nästa match. Häng med på Anton Bengtssons bearbetningsprocess och omladdning. – Det är 52 omgångar och om man överanalyserar varje match så blir det jobbigt i slutändan, säger forwarden.

Torsdagskväll. Slutsignal. Derbyförlust. Depp.

– Just då är man väldigt frustrerad, tjurig och det är självklart tråkigt att förlora. Framför allt ett derby, säger Anton Bengtsson.

In i omklädningsrummet, ett kort snack efter matchen och nedvärvning.

– Tankarna på matchen sitter i enda tills man lämnar arenan. Då försöker jag ta borta dem. Samtidigt som jag tycker det är svårt. Man lever ju med detta och att förlora är det värsta som finns. Det är lätt att det följer med en hem.

Hem till familjen där ett försök att släppa matchen och komma på andra tankar inleds.

– Jag tycker det är skönt att komma hem till något helt annat och inte behöva prata hockey. Det är oftast det bästa.

Hemkomsten till familjen är sen, uppstigningen morgonen efter är tidig samtidigt som kropp och hjärna fortfarande går på högvarv.

– Att somna är tufft. Kroppen är så igång och det är mycket adrenalin, så det är svårt att varva ner och det brukar ta några timmar innan man somnar. Så dagen efter brukar man vara lite halvsliten.

När somnade du inatt?

– Mellan två och tre. Då har man ändå legat i sängen i några timmar och försökt att somna. Det är mycket tankar och kroppen håller igång fortfarande.

Uppstigning 06.30.

– Det var en levande väckarklocka idag. Grabben väckte mig.

Ny dag och snart bär det återigen av mot arenan för utvärdering, träning och fokus på nästa uppgift. Derbyt börjar släppa.

– Först försöker jag bara att njuta av att vara hemma för att sedan göra mig redo för träningen. Sen går vi igenom matchen på morgonen och det är egentligen efter den genomgången som det blir fullt fokus på Linköpingsmatchen.

Hur viktigt är det att inte fokusera allt för mycket på en enstaka match?

– Det är jätteviktigt. Det går inte att gå och grubbla på en förlust. Det är 52 omgångar och om man överanalyserar varje match så blir det jobbigt i slutändan. Så det gäller att försöka lägga det bakom sig så snabbt som möjligt. Det bästa är att man har chans till revansch bara några dagar efter.

Chansen till revansch stavas Linköping på hemmaplan under lördagskvällen.

– Det ska bli spännande att möta dem. De har värvat på ganska bra inför den här säsongen har väl vunnit två raka matcher nu. Så jag tror det kommer bli en bra match imorgon.

Så nu är Malmömatchen officiellt släppt?

– Ja, det är den, avslutar Bengtsson.

Anton Toft